All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Critical reviews of the 1871 production of the Bartered Bride in St. Petersburg

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F21%3A10135168" target="_blank" >RIV/00023272:_____/21:10135168 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://hudebniveda.cz/2021/02/article-3cs.html" target="_blank" >http://hudebniveda.cz/2021/02/article-3cs.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kritiky provedení Prodané nevěsty v St.-Petěrburgu v roce 1871

  • Original language description

    Článek vychází z výzkumu st.-petěrburských pramenů, které se vztahují k premiéře a následným reprízám Smetanovy Prodané nevěsty v Mariinském divadle v roce 1871. Opera měla poměrně velký úspěch u obecenstva. O to více zarážely vesměs negativní kritiky odborné veřejnosti. Mavrikij Jakovlevič Rappaport, César Antonovič Kjui (Cui), Aleksandr Sergejevič Famincyn a Feofil Matvejevič Tolstoj odsoudili operu pro její lehký charakter, který nezřídka přirovnávali k Offenbachovým jevištním dílům, nelíbilo se také libreto, hudba nebyla považována za dostatečně národní. Tento odmítavý postoj k opeře vzbudil u nás ve své době bouřlivé reakce. Bezprostředně se k nim vyjádřil především Otakar Hostinský. Předložený článek, který vznikl jako pomocný výstup při vydání druhého svazku kritické edice korespondence Bedřicha Smetany, zkoumá prameny s odstupem 150 let a doplňuje předchozí poznatky o nové informace. Opírá se především o plné znění kritik a jejich překlad a využívá jejich přesné datování. Zkoumá rovněž konkrétní divadelní cedule a pamětní knihy Eduarda Nápravníka, kde jsou zaznamenána všechna provedení. Článek zohledňuje i dopisy hlavního protagonisty st.-petěrburského provedení Josefa Palečka s Bedřichem Smetanou, poukazuje na rozdílné aspekty uplatňované v posudcích jednotlivých pisatelů a v podstatě na neschopnost ruské kritiky vypořádat se s žánrem lyrické komedie. Nový pohled pak vnáší závěrečná kritika Dmitrije Arkadjeviče Stolypina, z níž byly v dosavadní muzikologické literatuře citovány jen některé partie.

  • Czech name

    Kritiky provedení Prodané nevěsty v St.-Petěrburgu v roce 1871

  • Czech description

    Článek vychází z výzkumu st.-petěrburských pramenů, které se vztahují k premiéře a následným reprízám Smetanovy Prodané nevěsty v Mariinském divadle v roce 1871. Opera měla poměrně velký úspěch u obecenstva. O to více zarážely vesměs negativní kritiky odborné veřejnosti. Mavrikij Jakovlevič Rappaport, César Antonovič Kjui (Cui), Aleksandr Sergejevič Famincyn a Feofil Matvejevič Tolstoj odsoudili operu pro její lehký charakter, který nezřídka přirovnávali k Offenbachovým jevištním dílům, nelíbilo se také libreto, hudba nebyla považována za dostatečně národní. Tento odmítavý postoj k opeře vzbudil u nás ve své době bouřlivé reakce. Bezprostředně se k nim vyjádřil především Otakar Hostinský. Předložený článek, který vznikl jako pomocný výstup při vydání druhého svazku kritické edice korespondence Bedřicha Smetany, zkoumá prameny s odstupem 150 let a doplňuje předchozí poznatky o nové informace. Opírá se především o plné znění kritik a jejich překlad a využívá jejich přesné datování. Zkoumá rovněž konkrétní divadelní cedule a pamětní knihy Eduarda Nápravníka, kde jsou zaznamenána všechna provedení. Článek zohledňuje i dopisy hlavního protagonisty st.-petěrburského provedení Josefa Palečka s Bedřichem Smetanou, poukazuje na rozdílné aspekty uplatňované v posudcích jednotlivých pisatelů a v podstatě na neschopnost ruské kritiky vypořádat se s žánrem lyrické komedie. Nový pohled pak vnáší závěrečná kritika Dmitrije Arkadjeviče Stolypina, z níž byly v dosavadní muzikologické literatuře citovány jen některé partie.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA18-20361S" target="_blank" >GA18-20361S: Bedřich Smetana: Correspondence, II (1863-1874). Critical edition</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Hudební věda

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    58

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    61

  • Pages from-to

    211-271

  • UT code for WoS article

    000687798000003

  • EID of the result in the Scopus database