Beauties in a Hazy Mist : The Erotic Nude in Late Socialist Advertising
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F21%3A10135540" target="_blank" >RIV/00023272:_____/21:10135540 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail.aspx?v=issue-issue-3458" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail.aspx?v=issue-issue-3458</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Krásky v mlžném oparu : Erotický akt v pozdně socialistické reklamě
Original language description
V posledních letech komunistické diktatury vstoupily do vizuality Československa reklamní kalendáře s erotickými motivy. Článek rozebírá, jak se žánr aktu objevil v masovém měřítku v tomto zdánlivě okrajovém nosiči a proč se tak stalo až v druhé polovině osmdesátých let. Ukazuje na funkci reklamy v plánovaném hospodářství, kde její užití a obsahy neovlivňovaly jen mocenské zásahy, ale i rozvoj oborového diskursu a nasazování do jednotlivých médií. Díky tomu se v Československu rozvinul specifický genderový řád socialistické reklamy. Přesto se v šedesátých letech i díky renesanci fotografického aktu objevují první pokusy o použití aktu v propagaci, aby byly s potlačením pražského jara zavrhnuty. Návrat erotiky do produktové komunikace přichází s nástupem přestavby v podobě nástěnných kalendářů. Text naznačuje, že se tak sice dělo navzdory oficiální reklamní politice, ale beze snahy o potlačení.
Czech name
Krásky v mlžném oparu : Erotický akt v pozdně socialistické reklamě
Czech description
V posledních letech komunistické diktatury vstoupily do vizuality Československa reklamní kalendáře s erotickými motivy. Článek rozebírá, jak se žánr aktu objevil v masovém měřítku v tomto zdánlivě okrajovém nosiči a proč se tak stalo až v druhé polovině osmdesátých let. Ukazuje na funkci reklamy v plánovaném hospodářství, kde její užití a obsahy neovlivňovaly jen mocenské zásahy, ale i rozvoj oborového diskursu a nasazování do jednotlivých médií. Díky tomu se v Československu rozvinul specifický genderový řád socialistické reklamy. Přesto se v šedesátých letech i díky renesanci fotografického aktu objevují první pokusy o použití aktu v propagaci, aby byly s potlačením pražského jara zavrhnuty. Návrat erotiky do produktové komunikace přichází s nástupem přestavby v podobě nástěnných kalendářů. Text naznačuje, že se tak sice dělo navzdory oficiální reklamní politice, ale beze snahy o potlačení.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA18-24439S" target="_blank" >GA18-24439S: Cosumer Imagination of the Communist Dictatorship. Czechoslovak Advertisement in the Post-war Era.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Umění
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Volume of the periodical
68
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
283-297
UT code for WoS article
999
EID of the result in the Scopus database
—