Pioneers of the Sound Industry : Selected Prague retailers of phonograph cylinders and 78-rpm records before WWI
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F22%3A10135800" target="_blank" >RIV/00023272:_____/22:10135800 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://joom.ag/kP5d/p34" target="_blank" >https://joom.ag/kP5d/p34</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Počátky "prodeje zvuku" v českých zemích : Vybraní pražští prodejci fonografických válečků a gramofonových desek před první světovou válkou
Original language description
Studie se zaměřuje na vybrané stránky šíření a distribuce hudby na nejstarších zvukových nosičích před 1. světovou válkou v českých zemích. Prostřednictvím několika sond týkajících se působení vybraných pražských distributorů s fonografickými válečky a gramofonovými deskami se článek zaměřil na mapování povahy sortimentu a strategií prodeje na pozadí překotného rozvoje raného nahrávacího průmyslu. Studie se tak pokusila vnést světlo do problematiky obchodu s hudbou zaznamenanou na nejstaršch zvukových médiích. Jak článek ukázal, prodejní sortiment a biografické portfolio jednotlivých pražských distributorů rámcově korespondovalo s vývojem rodícího se zvukového průmyslu. V počáteční fázi byla záznamová média, navzdory úporné inzerci a snaze o propagaci ze strany velkých nahrávacích společností, stále považována spíše za fascinující technický výstřelek či prvotřídní zboží pro zámožnou klientelu (firma A. Rosenthal). V období konjunktury mezi roky 1904-1907 se do distribuce hudebních nosičů zapojují nejrůznější podnikatelé, kteří se s vidinou zisku snažili prodávat fonografy, gramofony a zvukové nosiče již pro širší okruh zákazníků. S krizí odvětví a přehřátím trhu v roce 1908 však byli mnohdy nuceni svoje snahy na poli "prodeje zvuku" opustit a vrátit se k původní profesi či povolání (Vilém Hoffmann). Od roku 1909 probíhala v evropském nahrávacím průmyslu další transformace, která je charakterizována vítězstvím gramofonové desky na úkor fonografického válečku a posunem k výrazně masovější výrobě a distribuci levných produktů pro široké společenské skupiny. Mnoho místních distributorů a obchodníků tak znatelně rozšířilo svou nabídku a hledalo nejrůznější cesty, jak zboží dostat ke svým zákazníkům. Ty často spočívaly ve výprodeji laciných přístrojů a zvukových nahrávek s dobově populárním obsahem (Josef Kukla).
Czech name
Počátky "prodeje zvuku" v českých zemích : Vybraní pražští prodejci fonografických válečků a gramofonových desek před první světovou válkou
Czech description
Studie se zaměřuje na vybrané stránky šíření a distribuce hudby na nejstarších zvukových nosičích před 1. světovou válkou v českých zemích. Prostřednictvím několika sond týkajících se působení vybraných pražských distributorů s fonografickými válečky a gramofonovými deskami se článek zaměřil na mapování povahy sortimentu a strategií prodeje na pozadí překotného rozvoje raného nahrávacího průmyslu. Studie se tak pokusila vnést světlo do problematiky obchodu s hudbou zaznamenanou na nejstaršch zvukových médiích. Jak článek ukázal, prodejní sortiment a biografické portfolio jednotlivých pražských distributorů rámcově korespondovalo s vývojem rodícího se zvukového průmyslu. V počáteční fázi byla záznamová média, navzdory úporné inzerci a snaze o propagaci ze strany velkých nahrávacích společností, stále považována spíše za fascinující technický výstřelek či prvotřídní zboží pro zámožnou klientelu (firma A. Rosenthal). V období konjunktury mezi roky 1904-1907 se do distribuce hudebních nosičů zapojují nejrůznější podnikatelé, kteří se s vidinou zisku snažili prodávat fonografy, gramofony a zvukové nosiče již pro širší okruh zákazníků. S krizí odvětví a přehřátím trhu v roce 1908 však byli mnohdy nuceni svoje snahy na poli "prodeje zvuku" opustit a vrátit se k původní profesi či povolání (Vilém Hoffmann). Od roku 1909 probíhala v evropském nahrávacím průmyslu další transformace, která je charakterizována vítězstvím gramofonové desky na úkor fonografického válečku a posunem k výrazně masovější výrobě a distribuci levných produktů pro široké společenské skupiny. Mnoho místních distributorů a obchodníků tak znatelně rozšířilo svou nabídku a hledalo nejrůznější cesty, jak zboží dostat ke svým zákazníkům. Ty často spočívaly ve výprodeji laciných přístrojů a zvukových nahrávek s dobově populárním obsahem (Josef Kukla).
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Volume of the periodical
54
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
33-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—