All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Pioneers of the Sound Industry : Selected Prague retailers of phonograph cylinders and 78-rpm records before WWI

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F22%3A10135800" target="_blank" >RIV/00023272:_____/22:10135800 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://joom.ag/kP5d/p34" target="_blank" >https://joom.ag/kP5d/p34</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Počátky "prodeje zvuku" v českých zemích : Vybraní pražští prodejci fonografických válečků a gramofonových desek před první světovou válkou

  • Original language description

    Studie se zaměřuje na vybrané stránky šíření a distribuce hudby na nejstarších zvukových nosičích před 1. světovou válkou v českých zemích. Prostřednictvím několika sond týkajících se působení vybraných pražských distributorů s fonografickými válečky a gramofonovými deskami se článek zaměřil na mapování povahy sortimentu a strategií prodeje na pozadí překotného rozvoje raného nahrávacího průmyslu. Studie se tak pokusila vnést světlo do problematiky obchodu s hudbou zaznamenanou na nejstaršch zvukových médiích. Jak článek ukázal, prodejní sortiment a biografické portfolio jednotlivých pražských distributorů rámcově korespondovalo s vývojem rodícího se zvukového průmyslu. V počáteční fázi byla záznamová média, navzdory úporné inzerci a snaze o propagaci ze strany velkých nahrávacích společností, stále považována spíše za fascinující technický výstřelek či prvotřídní zboží pro zámožnou klientelu (firma A. Rosenthal). V období konjunktury mezi roky 1904-1907 se do distribuce hudebních nosičů zapojují nejrůznější podnikatelé, kteří se s vidinou zisku snažili prodávat fonografy, gramofony a zvukové nosiče již pro širší okruh zákazníků. S krizí odvětví a přehřátím trhu v roce 1908 však byli mnohdy nuceni svoje snahy na poli &quot;prodeje zvuku&quot; opustit a vrátit se k původní profesi či povolání (Vilém Hoffmann). Od roku 1909 probíhala v evropském nahrávacím průmyslu další transformace, která je charakterizována vítězstvím gramofonové desky na úkor fonografického válečku a posunem k výrazně masovější výrobě a distribuci levných produktů pro široké společenské skupiny. Mnoho místních distributorů a obchodníků tak znatelně rozšířilo svou nabídku a hledalo nejrůznější cesty, jak zboží dostat ke svým zákazníkům. Ty často spočívaly ve výprodeji laciných přístrojů a zvukových nahrávek s dobově populárním obsahem (Josef Kukla).

  • Czech name

    Počátky "prodeje zvuku" v českých zemích : Vybraní pražští prodejci fonografických válečků a gramofonových desek před první světovou válkou

  • Czech description

    Studie se zaměřuje na vybrané stránky šíření a distribuce hudby na nejstarších zvukových nosičích před 1. světovou válkou v českých zemích. Prostřednictvím několika sond týkajících se působení vybraných pražských distributorů s fonografickými válečky a gramofonovými deskami se článek zaměřil na mapování povahy sortimentu a strategií prodeje na pozadí překotného rozvoje raného nahrávacího průmyslu. Studie se tak pokusila vnést světlo do problematiky obchodu s hudbou zaznamenanou na nejstaršch zvukových médiích. Jak článek ukázal, prodejní sortiment a biografické portfolio jednotlivých pražských distributorů rámcově korespondovalo s vývojem rodícího se zvukového průmyslu. V počáteční fázi byla záznamová média, navzdory úporné inzerci a snaze o propagaci ze strany velkých nahrávacích společností, stále považována spíše za fascinující technický výstřelek či prvotřídní zboží pro zámožnou klientelu (firma A. Rosenthal). V období konjunktury mezi roky 1904-1907 se do distribuce hudebních nosičů zapojují nejrůznější podnikatelé, kteří se s vidinou zisku snažili prodávat fonografy, gramofony a zvukové nosiče již pro širší okruh zákazníků. S krizí odvětví a přehřátím trhu v roce 1908 však byli mnohdy nuceni svoje snahy na poli &quot;prodeje zvuku&quot; opustit a vrátit se k původní profesi či povolání (Vilém Hoffmann). Od roku 1909 probíhala v evropském nahrávacím průmyslu další transformace, která je charakterizována vítězstvím gramofonové desky na úkor fonografického válečku a posunem k výrazně masovější výrobě a distribuci levných produktů pro široké společenské skupiny. Mnoho místních distributorů a obchodníků tak znatelně rozšířilo svou nabídku a hledalo nejrůznější cesty, jak zboží dostat ke svým zákazníkům. Ty často spočívaly ve výprodeji laciných přístrojů a zvukových nahrávek s dobově populárním obsahem (Josef Kukla).

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Opus musicum

  • ISSN

    0862-8505

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    54

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    33-47

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database