All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Tales of the Bird Carpet

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F17%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00023281:_____/17:N0000013 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Příběhy ptačího koberce

  • Original language description

    V roce 2014 získala Národní galerie v Praze do svých sbírek Koberec selendi s ptačím vzorem vázaný v Turecku pravděpodobně na sklonku 16. století. Tento koberec inspiroval Karla Čapka k napsání povídky Čintamani a ptáci vydané roku 1929. Povídka knihu uvádí a kromě ní jsou zařazeny dva další Čapkovy texty, Orient a Koníček. Příspěvek Zdenky Klimtové nazvaný stejně jako celá publikace Příběhy ptačího koberce se snaží rekonstruovat skutečný příběh koberce. Sleduje vývoj Čapkova zájmu o koberce a pražský trh s nimi ve 20. letech 20. století. Druhá část příspěvku je věnována samotnému koberci selendi s ptačím vzorem, nyní ve sbírkách Národní galerie, a obecně skupině osmanských koberců s bílou půdou. Třetí část zmiňuje činnost padělatele koberců Theodora Tuduca (1888-1983) v souvislosti se skutečností, že dva koberce z jeho rumunské dílny, shodou okolností se vzorem čintámani a s ptačím vzorem, se v minulosti dostaly i do sbírek Národní galerie. V roce 1964 natočil režisér Jiří Krejčík filmovou adaptaci dvou Čapkových povídek pod společným názvem Čintamani a podvodník. Studie Lukáše Skupy nazvaná V bludném kruhu aktualizací a neaktuálnosti. Filmové adaptace děl Karla Čapka v zestátněné kinematografii se zabývá filmovými adaptacemi literárních děl Karla Čapka produkovaných zestátněným českýcm filmem po roce 1945 (Krakatit, První parta, Čintamani a podovdník a Hordubal). Karel Čapek měl v průběhu života řadu koníčků. Na konci 20. a počátku 30. let k nim patřilo sbírání gramofonových desek (nyní ve sbírkách Náprstkova muzea v Praze), jimž se věnuje příspěvek Mileny Secké Diskotéka Karla Čapka. Závěrečný příspěvek autorů Terezy a Jiřího Hlinkových Restaurování koberce selendi se vzorem ptáků popisuje v postupných krocích proces restaurování a konzervace koberce.

  • Czech name

    Příběhy ptačího koberce

  • Czech description

    V roce 2014 získala Národní galerie v Praze do svých sbírek Koberec selendi s ptačím vzorem vázaný v Turecku pravděpodobně na sklonku 16. století. Tento koberec inspiroval Karla Čapka k napsání povídky Čintamani a ptáci vydané roku 1929. Povídka knihu uvádí a kromě ní jsou zařazeny dva další Čapkovy texty, Orient a Koníček. Příspěvek Zdenky Klimtové nazvaný stejně jako celá publikace Příběhy ptačího koberce se snaží rekonstruovat skutečný příběh koberce. Sleduje vývoj Čapkova zájmu o koberce a pražský trh s nimi ve 20. letech 20. století. Druhá část příspěvku je věnována samotnému koberci selendi s ptačím vzorem, nyní ve sbírkách Národní galerie, a obecně skupině osmanských koberců s bílou půdou. Třetí část zmiňuje činnost padělatele koberců Theodora Tuduca (1888-1983) v souvislosti se skutečností, že dva koberce z jeho rumunské dílny, shodou okolností se vzorem čintámani a s ptačím vzorem, se v minulosti dostaly i do sbírek Národní galerie. V roce 1964 natočil režisér Jiří Krejčík filmovou adaptaci dvou Čapkových povídek pod společným názvem Čintamani a podvodník. Studie Lukáše Skupy nazvaná V bludném kruhu aktualizací a neaktuálnosti. Filmové adaptace děl Karla Čapka v zestátněné kinematografii se zabývá filmovými adaptacemi literárních děl Karla Čapka produkovaných zestátněným českýcm filmem po roce 1945 (Krakatit, První parta, Čintamani a podovdník a Hordubal). Karel Čapek měl v průběhu života řadu koníčků. Na konci 20. a počátku 30. let k nim patřilo sbírání gramofonových desek (nyní ve sbírkách Náprstkova muzea v Praze), jimž se věnuje příspěvek Mileny Secké Diskotéka Karla Čapka. Závěrečný příspěvek autorů Terezy a Jiřího Hlinkových Restaurování koberce selendi se vzorem ptáků popisuje v postupných krocích proces restaurování a konzervace koberce.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7035-658-6

  • Number of pages

    163

  • Publisher name

    Národní galerie v Praze

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book