Forgotten Sculptor Vladimír Astl and His Inspirations
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F19%3AN0000007" target="_blank" >RIV/00023281:_____/19:N0000007 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.ngprague.cz/bulletin-narodni-galerie-v-praze" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/bulletin-narodni-galerie-v-praze</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zapomenutý sochař Vladimír Astl a jeho inspirační podněty
Original language description
Český sochař Vladimír Astl byl v jistých etapách svého života považován za etablovaného umělce sociálního žánru a jeho dílo z let 1905–1910, dosud poměrně opomíjené, tvoří v této souvislosti zajímavý dovětek k dobové sochařské produkci. Přelom 19. a 20. století přinesl s proměnou společenských podmínek a všeobecného estetického cítění i sociální témata, jež se dokonce stala na První dělnické výstavě (1902) cílenou strategií k dosažení vysoké návštěvnosti. Zájem o život pracujících lidí se promítl také do tvorby Vladimíra Astla. I přes své ambice a touhu po uznání se ovšem sochař nedostal do hlavního okruhu mladší, postmyslbekovské sochařské generace. Tento článek si proto klade za cíl ukázat návaznosti, z nichž Astlovo dílo vzešlo, a přinést objasnění Astlovy úlohy v kontextu českého sochařství obecně. Starší vzory hledané v tvorbě Maxmiliána Švabinského nebo Hanuše Schwaigera navedly Vladimíra Astla ke vzniku realisticky provedené plastiky Stará žena (1905), obdiv k tvorbě Ladislava Šalouna se nezapře v pečlivě modelovaném díle Žízeň (1905), zatímco Dvojportrét hochů (1908) navazuje na archetypální znázornění dětských podobizen.
Czech name
Zapomenutý sochař Vladimír Astl a jeho inspirační podněty
Czech description
Český sochař Vladimír Astl byl v jistých etapách svého života považován za etablovaného umělce sociálního žánru a jeho dílo z let 1905–1910, dosud poměrně opomíjené, tvoří v této souvislosti zajímavý dovětek k dobové sochařské produkci. Přelom 19. a 20. století přinesl s proměnou společenských podmínek a všeobecného estetického cítění i sociální témata, jež se dokonce stala na První dělnické výstavě (1902) cílenou strategií k dosažení vysoké návštěvnosti. Zájem o život pracujících lidí se promítl také do tvorby Vladimíra Astla. I přes své ambice a touhu po uznání se ovšem sochař nedostal do hlavního okruhu mladší, postmyslbekovské sochařské generace. Tento článek si proto klade za cíl ukázat návaznosti, z nichž Astlovo dílo vzešlo, a přinést objasnění Astlovy úlohy v kontextu českého sochařství obecně. Starší vzory hledané v tvorbě Maxmiliána Švabinského nebo Hanuše Schwaigera navedly Vladimíra Astla ke vzniku realisticky provedené plastiky Stará žena (1905), obdiv k tvorbě Ladislava Šalouna se nezapře v pečlivě modelovaném díle Žízeň (1905), zatímco Dvojportrét hochů (1908) navazuje na archetypální znázornění dětských podobizen.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Bulletin of the National Gallery of Prague
ISSN
0862-8912
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2019
Issue of the periodical within the volume
29
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
29-39, 85-90
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—