The Madonna of Hallstatt: New Findings About Its Acquisition and Polychromy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F20%3AN0000034" target="_blank" >RIV/00023281:_____/20:N0000034 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Madona z Hallstattu: nová zjištění k akvizici a průzkumu polychromie
Original language description
Téma příspěvku vychází z potřeby šířeji textově a obrazově komentovat výsledky nedávného monografického studia Madony z Hallstattu (Salcburk, kolem 1400, litý kámen, Národní galerie v Praze, inv. č. P 226) – mimořádně významného díla salcburské provenience ze sbírek Národní galerie v Praze (NGP). Madona z Hallstattu je součástí dlouhodobých instalací Národní galerie v Praze (a jejích předchůdkyň) od nákupu ve dvacátých letech 20. století. S ohledem na její mimořádnou kvalitu a materiál byla jedním ze stěžejních exponátů nedávné česko‑rakouské výstavy Krásné Madony ze Salcburku. Litý kámen kolem 1400, věnované dílům z litého kamene, fenoménu krásnoslohého sochařství salcburské oblasti. Výstava byla uspořádána v Muzeu hornictví a gotiky v Leogangu a poté v Národní galerii v Praze (2019–2020). Madona je zhotovena z litého kamene, u kterého bylo provedeno pro potřeby proběhlé výstavy petrografické zkoumání. Předkládaný mezioborový příspěvek navazuje na tyto poznatky a akcentuje zejména dva aspekty. Prvním jsou výsledky bádání v Archivu Národní galerie v Praze (ANG) v Praze dokumentující okolnosti akvizice a roli tehdejšího ředitele Vincence Kramáře při nákupu díla do státních sbírek od vídeňského starožitníka a sběratele Filipa Madla, druhým výsledky a interpretace materiálového průzkumu polychromie. Na soše lze identifikovat několik časově nesousledných vrstev polychromie a pokovení, včetně stop originální polychromie. Ty dávají tušit původní rozvrh její barevnosti. Přínosné jsou též technologické otázky provedení nejstarší vrstvy polychromie, pro něž nacházíme další komparační data nejen u kamenosochařských děl salcburské provenience z doby kolem roku 1400. Pro vzájemné porovnání a studium dílenského kontextu byly hledány srovnávací paralely na dílech stejného materiálového základu litého kamene a zejména pak na soše Madony z Bad Aussee (Salcburk, kolem 1405, Římskokatolická farnost v Bad Aussee), která vznikla ve stejném dílenském prostředí jako Madona z Hallstattu.
Czech name
Madona z Hallstattu: nová zjištění k akvizici a průzkumu polychromie
Czech description
Téma příspěvku vychází z potřeby šířeji textově a obrazově komentovat výsledky nedávného monografického studia Madony z Hallstattu (Salcburk, kolem 1400, litý kámen, Národní galerie v Praze, inv. č. P 226) – mimořádně významného díla salcburské provenience ze sbírek Národní galerie v Praze (NGP). Madona z Hallstattu je součástí dlouhodobých instalací Národní galerie v Praze (a jejích předchůdkyň) od nákupu ve dvacátých letech 20. století. S ohledem na její mimořádnou kvalitu a materiál byla jedním ze stěžejních exponátů nedávné česko‑rakouské výstavy Krásné Madony ze Salcburku. Litý kámen kolem 1400, věnované dílům z litého kamene, fenoménu krásnoslohého sochařství salcburské oblasti. Výstava byla uspořádána v Muzeu hornictví a gotiky v Leogangu a poté v Národní galerii v Praze (2019–2020). Madona je zhotovena z litého kamene, u kterého bylo provedeno pro potřeby proběhlé výstavy petrografické zkoumání. Předkládaný mezioborový příspěvek navazuje na tyto poznatky a akcentuje zejména dva aspekty. Prvním jsou výsledky bádání v Archivu Národní galerie v Praze (ANG) v Praze dokumentující okolnosti akvizice a roli tehdejšího ředitele Vincence Kramáře při nákupu díla do státních sbírek od vídeňského starožitníka a sběratele Filipa Madla, druhým výsledky a interpretace materiálového průzkumu polychromie. Na soše lze identifikovat několik časově nesousledných vrstev polychromie a pokovení, včetně stop originální polychromie. Ty dávají tušit původní rozvrh její barevnosti. Přínosné jsou též technologické otázky provedení nejstarší vrstvy polychromie, pro něž nacházíme další komparační data nejen u kamenosochařských děl salcburské provenience z doby kolem roku 1400. Pro vzájemné porovnání a studium dílenského kontextu byly hledány srovnávací paralely na dílech stejného materiálového základu litého kamene a zejména pak na soše Madony z Bad Aussee (Salcburk, kolem 1405, Římskokatolická farnost v Bad Aussee), která vznikla ve stejném dílenském prostředí jako Madona z Hallstattu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV006" target="_blank" >DG18P02OVV006: Mobile device devoted to imaging and analysis of the layered paintings and polychromy of the works of old art</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Bulletin of the National Gallery in Prague
ISSN
0862-8912
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2020
Issue of the periodical within the volume
30
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
45
Pages from-to
32-58, 157-172
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—