The Chauffeur who changed History. Driving towards the Sarajevo Assassination
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F17%3AN0000001" target="_blank" >RIV/00023299:_____/17:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Šofér, který změnil dějiny. Za volantem vstříc atentátu v Sarajevu
Original language description
Roku 1914 obdržel hrabě Harrach rozkaz, účastnit se manévrů v bosenském Sarajevu a být se svým vozem i řidičem k dispozici generálnímu inspektorovi branných sil monarchie a následníkovi trůnu, arcivévodovi Františku Ferdinandovi d´Este. Hrabě Harrach proto podnikl na svou dobu jedinečnou expedici po Evropě a s Leopoldem Lojkou za volantem dojel ze svého vídeňského paláce do Sarajeva vlastním vozem. Cestovatelé opustili Vídeň 31.5.1914 ráno, svého cíle Sarajeva dosáhli po mnoha útrapách dne 18. června 1914. Konec manévrů byl plánován na neděli 28. června 1914, tento den měl být vyhrazen pro slavnostní jízdu městem. František Ferdinand si s manželkou Žofií zvolil pro tuto vyjížďku právě Harrachův otevřený vůz s řidičem Lojkou. A právě tato okolnost (společně s dalšími souhrami náhod) způsobila, že se Leopold Lojka jako zcela neznámý člověk nepřímo podílel na vytvoření vítané záminky válkychtivých mocenských kruhů a tím i na běhu světových dějin. Při soudním procesu s atentátníky rovněž vypovídal jako svědek, identifikoval Gavrila Principa a okolnosti atentátu sám podrobně popsal v dodnes dochované rukopisné zprávě.
Czech name
Šofér, který změnil dějiny. Za volantem vstříc atentátu v Sarajevu
Czech description
Roku 1914 obdržel hrabě Harrach rozkaz, účastnit se manévrů v bosenském Sarajevu a být se svým vozem i řidičem k dispozici generálnímu inspektorovi branných sil monarchie a následníkovi trůnu, arcivévodovi Františku Ferdinandovi d´Este. Hrabě Harrach proto podnikl na svou dobu jedinečnou expedici po Evropě a s Leopoldem Lojkou za volantem dojel ze svého vídeňského paláce do Sarajeva vlastním vozem. Cestovatelé opustili Vídeň 31.5.1914 ráno, svého cíle Sarajeva dosáhli po mnoha útrapách dne 18. června 1914. Konec manévrů byl plánován na neděli 28. června 1914, tento den měl být vyhrazen pro slavnostní jízdu městem. František Ferdinand si s manželkou Žofií zvolil pro tuto vyjížďku právě Harrachův otevřený vůz s řidičem Lojkou. A právě tato okolnost (společně s dalšími souhrami náhod) způsobila, že se Leopold Lojka jako zcela neznámý člověk nepřímo podílel na vytvoření vítané záminky válkychtivých mocenských kruhů a tím i na běhu světových dějin. Při soudním procesu s atentátníky rovněž vypovídal jako svědek, identifikoval Gavrila Principa a okolnosti atentátu sám podrobně popsal v dodnes dochované rukopisné zprávě.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7037-291-3
Number of pages
206
Publisher name
Národní technické muzeum - Mladá fronta
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—