Truck Cranes. The History of the Production and Development of Construction Machines in the Czech lands IV.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F17%3AN0000004" target="_blank" >RIV/00023299:_____/17:N0000004 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Automobilní jeřáby. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích IV.
Original language description
Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 20–28 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně – jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích.
Czech name
Automobilní jeřáby. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích IV.
Czech description
Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 20–28 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně – jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7037-279-1
Number of pages
181
Publisher name
Národní technické muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—