All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Colour in 19th century photographs

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F23%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00023299:_____/23:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Barva na fotografiích 19. století

  • Original language description

    Publikace se věnuje především ručnímu nanášení barev, tedy barvám složeným z barevných pigmentů, které po staletí využívají malíři. Základními malířskými barvami jsou žlutá, červená a modrá, což do jisté míry souhlasí se základními subtraktivními barvami žlutou, purpurovou a azurovou v systému subtraktivního a aditivního skládání barev reprodukce světa. Oproti druhému systému skládání barev, systému aditivnímu, jenž je například v monitorech a displejích, je výhodou subtraktivní metody věrnější reprodukce barev. Ve fotografické tiskové praxi jsou základními subtraktivními barvami azurová, označená C – cyan, purpurová, označená M – magenta, a žlutá, označená Y – yellow, dohromady CMY. K nim jsou komplementární (doplňkové) barvy aditivní červená (R – red), zelená (G – green) a modrá (B – blue). S těmi mimo jiné pracují snímače digitálních fotoaparátů. Každá subtraktivní základní barva zadržuje jednu z aditivních základních barev, tedy azurová C zadržuje červenou R, purpurová M zadržuje zelenou G a žlutá Y modrou B. Překrytím hustot všech tří subtraktivních primárních barev vzniká černá. Barva na fotografických vyobrazeních 19. století měla mnoho forem. Některé z užívaných fotografických technik měly svou přirozenou barevnost vycházející z chemických komponentů, typickým příkladem je například kyanotypie se svými modrými odstíny, albuminová fotografie s mnoha odstíny černohnědé. Mnohé z technik bylo možné tónovat do různých barevných odstínů, na což existovaly desítky receptů. Svůj barevný odstín měly také retušovací barvy jak pro pozitivy, tak negativy. Tato publikace se vrací ke kořenům, tedy ručnímu nanášení barev do fotografií, což současně zajímavě koresponduje s technologickými vztahy s malířstvím.

  • Czech name

    Barva na fotografiích 19. století

  • Czech description

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7037-395-8

  • Number of pages

    192

  • Publisher name

    Národní technické muzeum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book