The Philosophical Background of Eitelberger´s Art History
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F18%3AN0000021" target="_blank" >RIV/00023442:_____/18:N0000021 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Filozofické pozadí Eitelbergerovy uměnovědy
Original language description
Počátky vídeňské školy dějin umění jsou spjaty především s požadavkem zkoumání originálních uměleckých děl a určení jejich individuálních charakteristik z vlastního pozorování. Studie věnovaná filozofickým východiskům díla Rudolfa Eitelbergera (1817-1885) ukazuje, že nová empiricky založená věda o umění (Kunstwissenschaft) ve svých počátcích nevylučovala současně zájem o filozofickou estetiku a teorii umění. Eitelberger se na počátku své profesní dráhy věnoval intenzivně studiu německé idealistické filozofie a zvláště díla Georga Wilhelma Friedricha Hegela. Stýkal se s okruhem mladých myslitelů a literátů tvořících významné rakouské centrum hegelianismu, jak dokládá například jeho korespondence z 30.-40. let 19. století s filozofem Františkem Tomášem Bratránkem (1815-1884). Idealistická estetika též ovlivnila jeho rané práce v oblasti umělecké kritiky. Přestože po roce 1848 začíná Eitelberger kritizovat spekulativní přístupy, nadále hájí význam filozofie pro univerzitní vzdělání. V té době je však již inspirován novými myšlenkovými proudy, herbartismem a především pozitivismem, k jehož prosazení v Rakousku Eitelberger napomáhal a promítl jej do metod rozvíjející se vědy o umění.
Czech name
Filozofické pozadí Eitelbergerovy uměnovědy
Czech description
Počátky vídeňské školy dějin umění jsou spjaty především s požadavkem zkoumání originálních uměleckých děl a určení jejich individuálních charakteristik z vlastního pozorování. Studie věnovaná filozofickým východiskům díla Rudolfa Eitelbergera (1817-1885) ukazuje, že nová empiricky založená věda o umění (Kunstwissenschaft) ve svých počátcích nevylučovala současně zájem o filozofickou estetiku a teorii umění. Eitelberger se na počátku své profesní dráhy věnoval intenzivně studiu německé idealistické filozofie a zvláště díla Georga Wilhelma Friedricha Hegela. Stýkal se s okruhem mladých myslitelů a literátů tvořících významné rakouské centrum hegelianismu, jak dokládá například jeho korespondence z 30.-40. let 19. století s filozofem Františkem Tomášem Bratránkem (1815-1884). Idealistická estetika též ovlivnila jeho rané práce v oblasti umělecké kritiky. Přestože po roce 1848 začíná Eitelberger kritizovat spekulativní přístupy, nadále hájí význam filozofie pro univerzitní vzdělání. V té době je však již inspirován novými myšlenkovými proudy, herbartismem a především pozitivismem, k jehož prosazení v Rakousku Eitelberger napomáhal a promítl jej do metod rozvíjející se vědy o umění.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Zprávy památkové péče
ISSN
1210-5538
e-ISSN
—
Volume of the periodical
78
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
4
Pages from-to
115-118
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—