Krásná jizba DP 1927–1948 / Design for Democracy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F18%3AN0000025" target="_blank" >RIV/00023442:_____/18:N0000025 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Krásná jizba DP 1927–1948 / Design pro demokracii
Original language description
Výstava, založená na dva roky trvajícím výzkumu, představila předměty spojené s činností Krásné jizby – prodejny s ambicí zajistit základní potřebu účelného a kulturního bydlení širokým masám, která kultivovala smysl pro otázky bytové kultury, svým sortimentem obohatila tisíce domácností, rozvinula spolupráci designérů s průmyslovou výrobou a odbornými školami a připomněla hodnoty původní řemeslné výroby. Přispěla také k reprezentaci československého designu a jeho výrobců prostřednictvím účasti na významných mezinárodních výstavách, jako byly například Trienále v Miláně v letech 1936 a 1947 nebo Mezinárodní výstava umění a techniky v moderním životě v Paříži v roce 1937. Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce (DP) na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními i poradenskými – pronikla do každodenního života tisíců domácností. Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku. Tyto ambice se podařilo z velké části naplnit díky průmyslové výrobě, avšak za mimořádným úspěchem Krásné jizby stály především další okolnosti: nepřehlédnutelný vizuální styl a cílená propagace zaměřená na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény, jako byli ředitel Družstevní práce Václav Poláček, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších. Výstava představila artefakty designu z různých materiálů: skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo Ladislava Sutnara, Ludviky Smrčkové, Aloise Meteláka, Adolfa Loose nebo Petra Witta, porcelánový jídelní soubor Ladislava Sutnara ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku Otto Eckerta, kovové stolní předměty Ladislava Sutnara a Bohumila Južniče, svítidla navržená Miloslavem Prokopem a vyrobená firmou Franta Anýž a řadu dalších doplňků interiéru. Bohatě byl zastoupen bytový textil v ukázkách produkce dílen Antonína Kybala, Slávky Vondráčkové a Boženy Pošepné, v menší míře se představil nábytek, nainstalovaný do ukázek interiérů třicátých a čtyřicátých let. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přiblížily dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka. Výstavu doplnily projekce reklamních fotografií zboží Krásné jizby od firmy Illek & Paul, které byly skenovány z původních negativů, a projekce současných snímků dochovaných artefaktů pořízených fotografem Gabrielem Urbánkem.
Czech name
Krásná jizba DP 1927–1948 / Design pro demokracii
Czech description
Výstava, založená na dva roky trvajícím výzkumu, představila předměty spojené s činností Krásné jizby – prodejny s ambicí zajistit základní potřebu účelného a kulturního bydlení širokým masám, která kultivovala smysl pro otázky bytové kultury, svým sortimentem obohatila tisíce domácností, rozvinula spolupráci designérů s průmyslovou výrobou a odbornými školami a připomněla hodnoty původní řemeslné výroby. Přispěla také k reprezentaci československého designu a jeho výrobců prostřednictvím účasti na významných mezinárodních výstavách, jako byly například Trienále v Miláně v letech 1936 a 1947 nebo Mezinárodní výstava umění a techniky v moderním životě v Paříži v roce 1937. Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce (DP) na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními i poradenskými – pronikla do každodenního života tisíců domácností. Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku. Tyto ambice se podařilo z velké části naplnit díky průmyslové výrobě, avšak za mimořádným úspěchem Krásné jizby stály především další okolnosti: nepřehlédnutelný vizuální styl a cílená propagace zaměřená na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény, jako byli ředitel Družstevní práce Václav Poláček, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších. Výstava představila artefakty designu z různých materiálů: skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo Ladislava Sutnara, Ludviky Smrčkové, Aloise Meteláka, Adolfa Loose nebo Petra Witta, porcelánový jídelní soubor Ladislava Sutnara ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku Otto Eckerta, kovové stolní předměty Ladislava Sutnara a Bohumila Južniče, svítidla navržená Miloslavem Prokopem a vyrobená firmou Franta Anýž a řadu dalších doplňků interiéru. Bohatě byl zastoupen bytový textil v ukázkách produkce dílen Antonína Kybala, Slávky Vondráčkové a Boženy Pošepné, v menší míře se představil nábytek, nainstalovaný do ukázek interiérů třicátých a čtyřicátých let. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přiblížily dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka. Výstavu doplnily projekce reklamních fotografií zboží Krásné jizby od firmy Illek & Paul, které byly skenovány z původních negativů, a projekce současných snímků dochovaných artefaktů pořízených fotografem Gabrielem Urbánkem.
Classification
Type
E<sub>krit</sub> - Exhibition with a critical catalog
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-01866S" target="_blank" >GA16-01866S: Krásná jizba 1927 - 1948. Design / creators / producers</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Event location
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Event country
CZ - CZECH REPUBLIC
Event starting date
—
Event ending date
—
Total number of attendees
7
Foreign attendee count
—
Type of event by attendee nationality
CST - Celostátní akce