All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Krásná jizba DP 1927–1948 / Design for Democracy

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F18%3AN0000025" target="_blank" >RIV/00023442:_____/18:N0000025 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Krásná jizba DP 1927–1948 / Design pro demokracii

  • Original language description

    Výstava, založená na dva roky trvajícím výzkumu, představila předměty spojené s činností Krásné jizby – prodejny s ambicí zajistit základní potřebu účelného a kulturního bydlení širokým masám, která kultivovala smysl pro otázky bytové kultury, svým sortimentem obohatila tisíce domácností, rozvinula spolupráci designérů s průmyslovou výrobou a odbornými školami a připomněla hodnoty původní řemeslné výroby. Přispěla také k reprezentaci československého designu a jeho výrobců prostřednictvím účasti na významných mezinárodních výstavách, jako byly například Trienále v Miláně v letech 1936 a 1947 nebo Mezinárodní výstava umění a techniky v moderním životě v Paříži v roce 1937. Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce (DP) na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními i poradenskými – pronikla do každodenního života tisíců domácností. Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku. Tyto ambice se podařilo z velké části naplnit díky průmyslové výrobě, avšak za mimořádným úspěchem Krásné jizby stály především další okolnosti: nepřehlédnutelný vizuální styl a cílená propagace zaměřená na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény, jako byli ředitel Družstevní práce Václav Poláček, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších. Výstava představila artefakty designu z různých materiálů: skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo Ladislava Sutnara, Ludviky Smrčkové, Aloise Meteláka, Adolfa Loose nebo Petra Witta, porcelánový jídelní soubor Ladislava Sutnara ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku Otto Eckerta, kovové stolní předměty Ladislava Sutnara a Bohumila Južniče, svítidla navržená Miloslavem Prokopem a vyrobená firmou Franta Anýž a řadu dalších doplňků interiéru. Bohatě byl zastoupen bytový textil v ukázkách produkce dílen Antonína Kybala, Slávky Vondráčkové a Boženy Pošepné, v menší míře se představil nábytek, nainstalovaný do ukázek interiérů třicátých a čtyřicátých let. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přiblížily dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka. Výstavu doplnily projekce reklamních fotografií zboží Krásné jizby od firmy Illek & Paul, které byly skenovány z původních negativů, a projekce současných snímků dochovaných artefaktů pořízených fotografem Gabrielem Urbánkem.

  • Czech name

    Krásná jizba DP 1927–1948 / Design pro demokracii

  • Czech description

    Výstava, založená na dva roky trvajícím výzkumu, představila předměty spojené s činností Krásné jizby – prodejny s ambicí zajistit základní potřebu účelného a kulturního bydlení širokým masám, která kultivovala smysl pro otázky bytové kultury, svým sortimentem obohatila tisíce domácností, rozvinula spolupráci designérů s průmyslovou výrobou a odbornými školami a připomněla hodnoty původní řemeslné výroby. Přispěla také k reprezentaci československého designu a jeho výrobců prostřednictvím účasti na významných mezinárodních výstavách, jako byly například Trienále v Miláně v letech 1936 a 1947 nebo Mezinárodní výstava umění a techniky v moderním životě v Paříži v roce 1937. Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce (DP) na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními i poradenskými – pronikla do každodenního života tisíců domácností. Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku. Tyto ambice se podařilo z velké části naplnit díky průmyslové výrobě, avšak za mimořádným úspěchem Krásné jizby stály především další okolnosti: nepřehlédnutelný vizuální styl a cílená propagace zaměřená na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény, jako byli ředitel Družstevní práce Václav Poláček, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších. Výstava představila artefakty designu z různých materiálů: skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo Ladislava Sutnara, Ludviky Smrčkové, Aloise Meteláka, Adolfa Loose nebo Petra Witta, porcelánový jídelní soubor Ladislava Sutnara ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku Otto Eckerta, kovové stolní předměty Ladislava Sutnara a Bohumila Južniče, svítidla navržená Miloslavem Prokopem a vyrobená firmou Franta Anýž a řadu dalších doplňků interiéru. Bohatě byl zastoupen bytový textil v ukázkách produkce dílen Antonína Kybala, Slávky Vondráčkové a Boženy Pošepné, v menší míře se představil nábytek, nainstalovaný do ukázek interiérů třicátých a čtyřicátých let. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přiblížily dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka. Výstavu doplnily projekce reklamních fotografií zboží Krásné jizby od firmy Illek & Paul, které byly skenovány z původních negativů, a projekce současných snímků dochovaných artefaktů pořízených fotografem Gabrielem Urbánkem.

Classification

  • Type

    E<sub>krit</sub> - Exhibition with a critical catalog

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA16-01866S" target="_blank" >GA16-01866S: Krásná jizba 1927 - 1948. Design / creators / producers</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Event location

    Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Event country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Event starting date

  • Event ending date

  • Total number of attendees

    7

  • Foreign attendee count

  • Type of event by attendee nationality

    CST - Celostátní akce