All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Gleam of Gold, Blaze of Colours. The Art of Reverse Glass Painting in the Collections of the Museum of Decorative Arts in Prague

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    V lesku zlata, v záři barev. Umění podmalby na skle ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze

  • Original language description

    Publikace „V lesku zlata, v záři barev“ se spolu se stejnojmennou výstavou stala prvním výstupem dlouhodobého výzkumného projektu zaměřeného na exkluzivní podmalby na skle; představuje téměř 140 prací od antiky po 19. století. Odborné zpracování sbírky započalo již koncem 80. let, v roce 1995 došlo k první spolupráci s bavorským Schlossmuseum Murnau, později také s Vitromusée Romont ve Švýcarsku a dalšími odborníky, např. F. Ryserem, W. Steinerem, R. Trepeschem či J. Geyssant. V případě podmaleb je zcela nezbytná spolupráce s technology a restaurátory, proto od roku 2003 probíhal důkladný průzkum stavu podmaleb, siluet a dvojstěnných skel. Sbírka UPM umožňuje díky různorodým fondům identifikovat příbuzné, či dokonce shodné rukopisy napříč materiály, jak je tomu zejména u prací dílny Daniela a Ignáce Preisslerů, činných na kolowratském panství ve východních Čechách přibližně od 70. let 17. století až do 30. let 18. století. Nejzásadnější však bylo určení grafických předloh, které autoři podmaleb používali. V případě barokních podmaleb se mnohdy jedná o kombinaci více grafik. V dosavadním bádání je však pravděpodobně nejzásadnější určení skupiny podmaleb dosud nazývaných jako tzv. česko-francká škola. Jedná se o významný soubor maleb s převládajícími starozákonními výjevy na pozadí antických ruin s hojným využitím zlata. Vzhledem k množství dochovaných exemplářů v českých sbírkách, vyznačujících se sice různým rukopisem, ale shodnou technikou navazující na výrobu českých dvojstěnných skel, lze předpokládat, že se jedná o práce české, možná přímo pražské provenience ze třetí třetiny 18. století. Hypotézu podporuje rovněž nalezení grafických předloh Johanna Arnolda podle Františka Karla Palka. Výzkum se nadále zaměřuje na nalezení konkrétních proveniencí, zvláště v případě tzv. česko-francké školy a také center v jihozápadních Čechách.

  • Czech name

    V lesku zlata, v záři barev. Umění podmalby na skle ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze

  • Czech description

    Publikace „V lesku zlata, v záři barev“ se spolu se stejnojmennou výstavou stala prvním výstupem dlouhodobého výzkumného projektu zaměřeného na exkluzivní podmalby na skle; představuje téměř 140 prací od antiky po 19. století. Odborné zpracování sbírky započalo již koncem 80. let, v roce 1995 došlo k první spolupráci s bavorským Schlossmuseum Murnau, později také s Vitromusée Romont ve Švýcarsku a dalšími odborníky, např. F. Ryserem, W. Steinerem, R. Trepeschem či J. Geyssant. V případě podmaleb je zcela nezbytná spolupráce s technology a restaurátory, proto od roku 2003 probíhal důkladný průzkum stavu podmaleb, siluet a dvojstěnných skel. Sbírka UPM umožňuje díky různorodým fondům identifikovat příbuzné, či dokonce shodné rukopisy napříč materiály, jak je tomu zejména u prací dílny Daniela a Ignáce Preisslerů, činných na kolowratském panství ve východních Čechách přibližně od 70. let 17. století až do 30. let 18. století. Nejzásadnější však bylo určení grafických předloh, které autoři podmaleb používali. V případě barokních podmaleb se mnohdy jedná o kombinaci více grafik. V dosavadním bádání je však pravděpodobně nejzásadnější určení skupiny podmaleb dosud nazývaných jako tzv. česko-francká škola. Jedná se o významný soubor maleb s převládajícími starozákonními výjevy na pozadí antických ruin s hojným využitím zlata. Vzhledem k množství dochovaných exemplářů v českých sbírkách, vyznačujících se sice různým rukopisem, ale shodnou technikou navazující na výrobu českých dvojstěnných skel, lze předpokládat, že se jedná o práce české, možná přímo pražské provenience ze třetí třetiny 18. století. Hypotézu podporuje rovněž nalezení grafických předloh Johanna Arnolda podle Františka Karla Palka. Výzkum se nadále zaměřuje na nalezení konkrétních proveniencí, zvláště v případě tzv. česko-francké školy a také center v jihozápadních Čechách.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7101-188-0

  • Number of pages

    272

  • Publisher name

    Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book