Gleam of Gold, Blaze of Colours. The Art of Reverse Glass Painting in the Collections of the Museum of Decorative Arts in Prague
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
V lesku zlata, v záři barev. Umění podmalby na skle ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Original language description
Publikace „V lesku zlata, v záři barev“ se spolu se stejnojmennou výstavou stala prvním výstupem dlouhodobého výzkumného projektu zaměřeného na exkluzivní podmalby na skle; představuje téměř 140 prací od antiky po 19. století. Odborné zpracování sbírky započalo již koncem 80. let, v roce 1995 došlo k první spolupráci s bavorským Schlossmuseum Murnau, později také s Vitromusée Romont ve Švýcarsku a dalšími odborníky, např. F. Ryserem, W. Steinerem, R. Trepeschem či J. Geyssant. V případě podmaleb je zcela nezbytná spolupráce s technology a restaurátory, proto od roku 2003 probíhal důkladný průzkum stavu podmaleb, siluet a dvojstěnných skel. Sbírka UPM umožňuje díky různorodým fondům identifikovat příbuzné, či dokonce shodné rukopisy napříč materiály, jak je tomu zejména u prací dílny Daniela a Ignáce Preisslerů, činných na kolowratském panství ve východních Čechách přibližně od 70. let 17. století až do 30. let 18. století. Nejzásadnější však bylo určení grafických předloh, které autoři podmaleb používali. V případě barokních podmaleb se mnohdy jedná o kombinaci více grafik. V dosavadním bádání je však pravděpodobně nejzásadnější určení skupiny podmaleb dosud nazývaných jako tzv. česko-francká škola. Jedná se o významný soubor maleb s převládajícími starozákonními výjevy na pozadí antických ruin s hojným využitím zlata. Vzhledem k množství dochovaných exemplářů v českých sbírkách, vyznačujících se sice různým rukopisem, ale shodnou technikou navazující na výrobu českých dvojstěnných skel, lze předpokládat, že se jedná o práce české, možná přímo pražské provenience ze třetí třetiny 18. století. Hypotézu podporuje rovněž nalezení grafických předloh Johanna Arnolda podle Františka Karla Palka. Výzkum se nadále zaměřuje na nalezení konkrétních proveniencí, zvláště v případě tzv. česko-francké školy a také center v jihozápadních Čechách.
Czech name
V lesku zlata, v záři barev. Umění podmalby na skle ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Czech description
Publikace „V lesku zlata, v záři barev“ se spolu se stejnojmennou výstavou stala prvním výstupem dlouhodobého výzkumného projektu zaměřeného na exkluzivní podmalby na skle; představuje téměř 140 prací od antiky po 19. století. Odborné zpracování sbírky započalo již koncem 80. let, v roce 1995 došlo k první spolupráci s bavorským Schlossmuseum Murnau, později také s Vitromusée Romont ve Švýcarsku a dalšími odborníky, např. F. Ryserem, W. Steinerem, R. Trepeschem či J. Geyssant. V případě podmaleb je zcela nezbytná spolupráce s technology a restaurátory, proto od roku 2003 probíhal důkladný průzkum stavu podmaleb, siluet a dvojstěnných skel. Sbírka UPM umožňuje díky různorodým fondům identifikovat příbuzné, či dokonce shodné rukopisy napříč materiály, jak je tomu zejména u prací dílny Daniela a Ignáce Preisslerů, činných na kolowratském panství ve východních Čechách přibližně od 70. let 17. století až do 30. let 18. století. Nejzásadnější však bylo určení grafických předloh, které autoři podmaleb používali. V případě barokních podmaleb se mnohdy jedná o kombinaci více grafik. V dosavadním bádání je však pravděpodobně nejzásadnější určení skupiny podmaleb dosud nazývaných jako tzv. česko-francká škola. Jedná se o významný soubor maleb s převládajícími starozákonními výjevy na pozadí antických ruin s hojným využitím zlata. Vzhledem k množství dochovaných exemplářů v českých sbírkách, vyznačujících se sice různým rukopisem, ale shodnou technikou navazující na výrobu českých dvojstěnných skel, lze předpokládat, že se jedná o práce české, možná přímo pražské provenience ze třetí třetiny 18. století. Hypotézu podporuje rovněž nalezení grafických předloh Johanna Arnolda podle Františka Karla Palka. Výzkum se nadále zaměřuje na nalezení konkrétních proveniencí, zvláště v případě tzv. česko-francké školy a také center v jihozápadních Čechách.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7101-188-0
Number of pages
272
Publisher name
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—