All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Cognitive deficitis in unipolar depression during remission - Auditory Verbal Learning Test findings

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F07%3A00000769" target="_blank" >RIV/00023752:_____/07:00000769 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Cognitive deficitis in unipolar depression during remission - Auditory Verbal Learning Test findings

  • Original language description

    The present study investigates performance of verbal memory during remission from unipolar depressive episodes. We tested a hypothesis that outpatients do not differ in cognitive variables from matched controls, in a well defined outpatient sample, consisting of medicated and unmedicated patients, with a history of MDD, living in their natural environments. Ninety-seven fully remitted patients with MDD were compared to 97 healthy control subjects matched for education, age and gender on Auditory VerbalLearning Test (AVLT). Patients with remitted MDD comparing to controls were impaired on verbal memory tasks. After correction for subjective level of depression, deficits in the delayed verbal recall (AVLT) remained significant. These findings suggest deficits in delayed verbal recall can serve as a trait marker for MDD out of hospitalization in unipolar depression.

  • Czech name

    Kognitivní deficity u unipolární deprese během remise - výsledky Paměťového testu učení

  • Czech description

    Studie zkoumá kognitivní výkon ve verbální paměti během remise unipolární depresivní poruchy. Testovali jsme hypotézu, že ambulantní medikovaní i nemedikovaní pacienti žijící ve svém běžném prostředí se nebudou lišit od kontrol v Paměťovém testu učení. K97 pacientům jsme přiřadili 97 kontrol podle vzdělání, věku a pohlaví a porovnávali je v Paměťovém testu učení. Pacienti měli horší výkony ve srovnání s kontrolami. I po korekci pro subjektivní míru deprese měřenou BDI zůstal deficit v oddáleném vybavení signifikantní. Výsledky naznačují, že deficit ve verbální paměti by mohl být považován u unipolární depresivní poruchy v remisi za "trait marker".

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1M0517" target="_blank" >1M0517: Center of Neuropsychiatric Studies 2005-2009 (Neurobiology in Clinical Application)</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Psychiatrie

  • ISSN

    1211-7579

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    11

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

    79-83

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database