Workshop "VRETcity: exposure therapy for phobias in virtual reality"
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F24%3A43921464" target="_blank" >RIV/00023752:_____/24:43921464 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.nudz.cz/id_publ/43886577" target="_blank" >https://obd.nudz.cz/id_publ/43886577</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Workshop "VRETcity: Expoziční terapie fobií ve virtuální realitě"
Original language description
Workshop byl organizován v rámci 13. ČESKÉ KONFERENCE KOGNITIVNĚ BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE.Účastníkům workshopu byla představena zejména aplikace „VRETcity“, která využívá komplexní prostředí virtuálního města pro expoziční terapii pacientů s různými typy fobií, s důrazem na specifické fobie (klaustrofobie, akrofobie, aviofobie, obavy z kontaminace), agorafobie a sociální fobie. Virtuální město obsahuje celou řadu specifických scén zahrnujících například výškovou budovu s výtahy, podzemní garáže, metro, letiště, kino či nemocnici. Tyto scény jsou vzájemně propojené a umožňují tak střídaní kontextů v průběhu terapie. Pacient může s jednotlivými prvky scény interagovat v souladu se situací, kterou zde simulujeme (například přivolání výtahu, nastoupení do metra či letadla atd.) Scény zároveň umožňují různorodé manipulace s jednotlivými prvky, které tak vedou k úpravě intenzity podnětu či situace (např. zablokování dveří výtahy, zaseknutí metra v tunelu, spuštění turbulencí během letu atd.). Terapeut však může ovlivnit i sociální kontext scény, jelikož software umožňuje manipulovat i množstvím přítomných postav a jejich chováním (např. reakce publika během veřejného vystupování).V rámci workshopu byly také představeny prvky tzv. „OCD domu“, který obsahuje také podněty relevantní pro fobie ze zvířat (např. psů, pavouků, hadů, ptáků nebo švábů).Zájemcům jsme během workshopu představili také výsledky realizovaných studií zaměřených na proveditelnost, validaci podnětů i efektivitu metody. Zájemci si během workshopu budou moci prakticky ve VR vyzkoušet pobyt ve virtuálním prostředí a možnosti připravených expozičních scénářů i jejich ovládání.Software byl vyvíjen výzkumníky VR centra Národního ústavu duševního zdraví ve spolupráci s lékaři oddělení a stacionářů zaměřených na léčbu úzkostných poruch formou skupinové kognitivně behaviorální terapie. Práce ve VR je nyní součástí programu a doplňuje a rozšiřuje léčbu pacientů s úzkostnými poruchami.Vznik SW “VRETcity” byl financován Technologickou agenturou ČR v soutěži Éta v rámci projektu „Virtuální město – herní systém pro kognitivní trénink ve virtuálním prostředí“ (č. TL01000309). Vznik SW “OCD house” byl financován Technologickou agenturou ČR v soutěži GAMA v rámci projektu BrainTech č. TP01010062.
Czech name
Workshop "VRETcity: Expoziční terapie fobií ve virtuální realitě"
Czech description
Workshop byl organizován v rámci 13. ČESKÉ KONFERENCE KOGNITIVNĚ BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE.Účastníkům workshopu byla představena zejména aplikace „VRETcity“, která využívá komplexní prostředí virtuálního města pro expoziční terapii pacientů s různými typy fobií, s důrazem na specifické fobie (klaustrofobie, akrofobie, aviofobie, obavy z kontaminace), agorafobie a sociální fobie. Virtuální město obsahuje celou řadu specifických scén zahrnujících například výškovou budovu s výtahy, podzemní garáže, metro, letiště, kino či nemocnici. Tyto scény jsou vzájemně propojené a umožňují tak střídaní kontextů v průběhu terapie. Pacient může s jednotlivými prvky scény interagovat v souladu se situací, kterou zde simulujeme (například přivolání výtahu, nastoupení do metra či letadla atd.) Scény zároveň umožňují různorodé manipulace s jednotlivými prvky, které tak vedou k úpravě intenzity podnětu či situace (např. zablokování dveří výtahy, zaseknutí metra v tunelu, spuštění turbulencí během letu atd.). Terapeut však může ovlivnit i sociální kontext scény, jelikož software umožňuje manipulovat i množstvím přítomných postav a jejich chováním (např. reakce publika během veřejného vystupování).V rámci workshopu byly také představeny prvky tzv. „OCD domu“, který obsahuje také podněty relevantní pro fobie ze zvířat (např. psů, pavouků, hadů, ptáků nebo švábů).Zájemcům jsme během workshopu představili také výsledky realizovaných studií zaměřených na proveditelnost, validaci podnětů i efektivitu metody. Zájemci si během workshopu budou moci prakticky ve VR vyzkoušet pobyt ve virtuálním prostředí a možnosti připravených expozičních scénářů i jejich ovládání.Software byl vyvíjen výzkumníky VR centra Národního ústavu duševního zdraví ve spolupráci s lékaři oddělení a stacionářů zaměřených na léčbu úzkostných poruch formou skupinové kognitivně behaviorální terapie. Práce ve VR je nyní součástí programu a doplňuje a rozšiřuje léčbu pacientů s úzkostnými poruchami.Vznik SW “VRETcity” byl financován Technologickou agenturou ČR v soutěži Éta v rámci projektu „Virtuální město – herní systém pro kognitivní trénink ve virtuálním prostředí“ (č. TL01000309). Vznik SW “OCD house” byl financován Technologickou agenturou ČR v soutěži GAMA v rámci projektu BrainTech č. TP01010062.
Classification
Type
W - Workshop organization
CEP classification
—
OECD FORD branch
30215 - Psychiatry
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Event location
Brno, Filozoficá fakulta Masarykovy univerzity
Event country
CZ - CZECH REPUBLIC
Event starting date
—
Event ending date
—
Total number of attendees
25
Foreign attendee count
—
Type of event by attendee nationality
CST - Celostátní akce