Possibilities of intervention measures for employees exposed to difficult communication with clients in public administration with a focus on employment offices
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00025950%3A_____%2F24%3AN0000062" target="_blank" >RIV/00025950:_____/24:N0000062 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/75010330:_____/24:00014940
Result on the web
<a href="https://www.mpsv.cz/cms/documents/8b679a92-df4e-7cee-a356-cdf6cf2c17cc/Metodika+Interven%C4%8Dn%C3%AD+opat%C5%99en%C3%AD+u+zam%C4%9Bstnanc%C5%AF+vystaven%C3%BDch+n%C3%A1ro%C4%8Dn%C3%A9+komunikaci+s+klienty+ve+ve%C5%99ejn%C3%A9+spr%C3%A1v%C4%9B+jako+prevence+psychosoci%C3%A1.pdf?t=1734343627722" target="_blank" >https://www.mpsv.cz/cms/documents/8b679a92-df4e-7cee-a356-cdf6cf2c17cc/Metodika+Interven%C4%8Dn%C3%AD+opat%C5%99en%C3%AD+u+zam%C4%9Bstnanc%C5%AF+vystaven%C3%BDch+n%C3%A1ro%C4%8Dn%C3%A9+komunikaci+s+klienty+ve+ve%C5%99ejn%C3%A9+spr%C3%A1v%C4%9B+jako+prevence+psychosoci%C3%A1.pdf?t=1734343627722</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Intervenční opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě jako prevence psychosociálních rizik při práci
Original language description
Tato metodika je zaměřena na intervenční opatření pro zaměstnance veřejné správy vystavené náročné komunikaci s klienty. Jejím hlavním cílem je identifikace psychosociálních rizik spojených s přímou komunikací s klienty a návrh konkrétních preventivních opatření, která přispívají ke snížení stresu a psychické zátěže zaměstnanců. Metodika se zaměřuje na primární, sekundární a terciární intervence, jejichž úkolem je eliminovat rizikové faktory na pracovišti, posílit psychickou odolnost zaměstnanců a nabídnout řešení pro ty, kteří již psychosociálními riziky trpí. Implementace metodiky může významně přispět ke zlepšení pracovního prostředí, snížení fluktuace a nemocnosti a zlepšení kvality poskytovaných služeb.
Czech name
Intervenční opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě jako prevence psychosociálních rizik při práci
Czech description
—
Classification
Type
N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency
CEP classification
—
OECD FORD branch
30305 - Occupational health
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
005-2024-VÚBP
Regulation ID
MPSV-2024/262670-441
Technical parameters
Tato metodika je určena pro použití na pracovištích s přímou komunikací s klienty zejména ve veřejné správě, zejména civilních zaměstnanců veřejné správy. Za veřejné lze považovat ty zaměstnance, kteří mají zaměstnanecký (či obdobný) poměr ke státu nebo jinému veřejnoprávnímu zaměstnavateli. Takový zaměstnanecký poměr má zejména znaky trvalosti, spočívající v odborném zajišťování veřejných úkolů a dále v zákonné úpravě služebních vztahů – v tomto systému jde o právně garantovaný trvalý služební poměr a také o garantovaný služební a platový postup. Výhodou tohoto systému je poměrně profesionální, loajální a zkušený aparát. Kladem karierního systému je hlavně stabilita výkonu služby, její profesionalita a nezávislost na politickém prostředí. Nedostatkem je především určitá uzavřenost a strnulost státní služby, což je dáno jistotou postupu podle odsloužených let. Státní zaměstnanci ve většině případů postrádají motivaci k vyšším pracovním výkonům, k sebevzdělávání, časem klesá jejich vlastní aktivita [10]. V ideálním případě by měla být metodika implementována pouze s plným souhlasem a účastí manažerů, vedení dané organizace a zástupců zaměstnanců. Implementace zahrnuje účast stran na pracovišti ve všech fázích procesu (od přípravné práce pro hodnocení psychosociálních rizik až po návrh, implementaci a monitorování preventivních intervencí). Aktivní účast pracovníků je nezbytnou podmínkou úspěchu, protože analytická fáze metodiky je založena na odpovědích zaměstnanců na dotazník.
Economical parameters
Ekonomické aspekty lze hodnotit v rámci ROI (Return on Investment) neboli návratnost investice. ROI se udává zpravidla v procentech a vyjadřuje zisk nebo ztrátu z vynaložené investice. Konkrétní ekonomická návratnost metodiky „Intervenční opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě jako prevence psychosociálních rizik při práci“ nebyla v rámci výzkumného projektu hodnocena. Autoři předpokládají s největší pravděpodobností, že při zavedení komplexního metodického postupu je možnost očekávat návratnost investic ve výše uvedeném rozmezí, tedy mezi 1,7 až 4 v průběhu času.
Certification body designation
MPSV-2024/262670-441
Date of certification
—
Method of use
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů