All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Descry and Describe. Film Reviews, Essays and Interviews

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F17%3AN0000001" target="_blank" >RIV/00057266:_____/17:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory

  • Original language description

    Kniha Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory představuje výbor z textů významné české filmové publicistky, historičky a pedagožky Galiny Kopaněvy. Galina Kopaněva (1931–2012) byla jednou z prvních absolventek oboru filmová věda a dramaturgie na pražské FAMU. Na konci padesátých let spoluiniciovala vznik filmových klubů, které dramaturgicky profilovala a u nichž zajišťovala lektorské úvody. V podobně zaměřených aktivitách pokračovala i po pádu komunistického režimu, spolupracovala s Asociací českých filmových klubů a Mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech. Působila rovněž na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde od sedmdesátých let vyučovala zejména dějiny světového filmu. Těžiště její činnosti však spočívá ve filmové publicistice. Její články vycházely jak v denním tisku, tak ve specializovaných filmových periodikách, mezi nejvýznamnější z nich patří Film a doba. Výbor textů prezentuje publikační činnost Galiny Kopaněvy v celé její šíři, zároveň však zdůrazňuje jednotlivá témata a okruhy, na něž se autorka dlouhodobě zaměřovala. Za tímto účelem jsou články (především kritiky, statě a referáty) sdruženy do jednotlivých oddílů podle geografických a politických kriterií. Oddíl Česká a slovenská kinematografie se tematicky vztahuje především k šedesátým létům a k československé nové vlně, jejíž tvorbu Kopaněva reflektovala způsobem, přínosným nejen pro čtenáře, ale i tvůrce samotné. Oddíl Sovětská a ruská kinematografie reprezentuje oblast, které se Galina Kopaněva věnovala ze zahraničních kinematografií nejsystematičtěji, a to i v období devadesátých let a později. Vedle velkých režisérských osobností v ní sledovala vývojové tendence v kontextu kulturně společenských změn. Týž přístup lze vystopovat v textech tvořících oddíl Kinematografie Bulharska a Polska, který zastupuje národní kinematografie dvou zemí zahrnovaných v době tzv. studené války k „východnímu bloku“. Oddíl Západní kinematografie, jehož název opět vychází z tehdejšího politického napětí, obsahuje články o kinematografiích, k nimž se Kopaněva vyjadřovala spíše sporadicky. Vybočuje její zájem o kinematografii italskou, v níž upozorňovala především na sociálně-kritické a existenciální prvky ve filmech Michelangela Antonioniho. Následující dva oddíly jsou sestaveny z rozhovorů s českými a zahraničními tvůrci. Poslední oddíl tvoří několik rozhovorů přímo s Galinou Kopaněvou, jež s ní vedli studenti kateder filmových věd. Pojítkem mezi jednotlivými příspěvky se stává přístup Galiny Kopaněvy ke kinematografii, který je charakterizován představou filmu jako autorského díla silné režisérské osobnosti a zároveň přesvědčením, že umělecké dílo by mělo vždy reflektovat společenskou situaci. Texty uvnitř jednotlivých oddílů jsou řazeny chronologicky, je zde tedy naznačen historický vývoj filmový i politický, jenž se promítá i do jejich stylistické stránky. Kulturně-historické souvislosti vysvětluje doslov nazvaný Filmem ke spolupřemýšlení, který se věnuje životu a práci Galiny Kopaněvy.

  • Czech name

    Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory

  • Czech description

    Kniha Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory představuje výbor z textů významné české filmové publicistky, historičky a pedagožky Galiny Kopaněvy. Galina Kopaněva (1931–2012) byla jednou z prvních absolventek oboru filmová věda a dramaturgie na pražské FAMU. Na konci padesátých let spoluiniciovala vznik filmových klubů, které dramaturgicky profilovala a u nichž zajišťovala lektorské úvody. V podobně zaměřených aktivitách pokračovala i po pádu komunistického režimu, spolupracovala s Asociací českých filmových klubů a Mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech. Působila rovněž na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde od sedmdesátých let vyučovala zejména dějiny světového filmu. Těžiště její činnosti však spočívá ve filmové publicistice. Její články vycházely jak v denním tisku, tak ve specializovaných filmových periodikách, mezi nejvýznamnější z nich patří Film a doba. Výbor textů prezentuje publikační činnost Galiny Kopaněvy v celé její šíři, zároveň však zdůrazňuje jednotlivá témata a okruhy, na něž se autorka dlouhodobě zaměřovala. Za tímto účelem jsou články (především kritiky, statě a referáty) sdruženy do jednotlivých oddílů podle geografických a politických kriterií. Oddíl Česká a slovenská kinematografie se tematicky vztahuje především k šedesátým létům a k československé nové vlně, jejíž tvorbu Kopaněva reflektovala způsobem, přínosným nejen pro čtenáře, ale i tvůrce samotné. Oddíl Sovětská a ruská kinematografie reprezentuje oblast, které se Galina Kopaněva věnovala ze zahraničních kinematografií nejsystematičtěji, a to i v období devadesátých let a později. Vedle velkých režisérských osobností v ní sledovala vývojové tendence v kontextu kulturně společenských změn. Týž přístup lze vystopovat v textech tvořících oddíl Kinematografie Bulharska a Polska, který zastupuje národní kinematografie dvou zemí zahrnovaných v době tzv. studené války k „východnímu bloku“. Oddíl Západní kinematografie, jehož název opět vychází z tehdejšího politického napětí, obsahuje články o kinematografiích, k nimž se Kopaněva vyjadřovala spíše sporadicky. Vybočuje její zájem o kinematografii italskou, v níž upozorňovala především na sociálně-kritické a existenciální prvky ve filmech Michelangela Antonioniho. Následující dva oddíly jsou sestaveny z rozhovorů s českými a zahraničními tvůrci. Poslední oddíl tvoří několik rozhovorů přímo s Galinou Kopaněvou, jež s ní vedli studenti kateder filmových věd. Pojítkem mezi jednotlivými příspěvky se stává přístup Galiny Kopaněvy ke kinematografii, který je charakterizován představou filmu jako autorského díla silné režisérské osobnosti a zároveň přesvědčením, že umělecké dílo by mělo vždy reflektovat společenskou situaci. Texty uvnitř jednotlivých oddílů jsou řazeny chronologicky, je zde tedy naznačen historický vývoj filmový i politický, jenž se promítá i do jejich stylistické stránky. Kulturně-historické souvislosti vysvětluje doslov nazvaný Filmem ke spolupřemýšlení, který se věnuje životu a práci Galiny Kopaněvy.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7004-185-7

  • Number of pages

    536

  • Publisher name

    Národní filmový archiv

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book