Possibilities of Application of the Principles of Documentation of Conservation-restoration of Arts and Crafts to the Documentation of Film Restoration
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F21%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00057266:_____/21:N0000009 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-257827-Moznosti-aplikace-principu-dokumentace-konzervovanirestaurovani-umeleckych-a-umeleckoremeslnych-del/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-257827-Moznosti-aplikace-principu-dokumentace-konzervovanirestaurovani-umeleckych-a-umeleckoremeslnych-del/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Možnosti aplikace principů dokumentace konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl
Original language description
Zatímco konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl vychází při tvorbě dokumentace z existujícího legislativního a metodologického rámce, dokumentace filmově-restaurátorských zásahů se nezřídka opírá jen o dílčí doporučení či zvyklosti jednotlivých filmových archivů. Důvodem může být nejen fakt, že se restaurování filmu coby akreditovaný obor vyučovaný na univerzitách nebo akademiích ustavuje až v posledních desetiletích, ale také skutečnost, že filmové médium je natolik specifické, že na něj nelze vždy jednoduše aplikovat ustálené postupy a přístupy konzervování-restaurování movitého a nemovitého kulturního dědictví. Dosavadní vývoj oboru konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl zaznamenal výrazný paradigmatický posun v pojímání a přístupu k základním kategoriím tzv. klasických teorií konzervování-restaurování: postmoderní diskurz příbuzných oborů (zejména uměnovědy) zpochybnil víru v reverzibilitu konzervátorsko-restaurátorského zásahu, a s tím i otázku hodnoty originálu a kopie. Tato poloha přehodnocení základních principů metodických přístupů v konzervování-restaurování reflektuje i situaci, která je charakteristická pro restaurování filmů. Restaurování filmu nadto prochází výraznou transformací v souvislosti s nástupem digitálních technologií. Ty zásadně mění nejen možnosti zásahů do restaurovaných filmů, ale i způsob jejich předvádění, což s sebou nese nutnost přehodnocení či dokonce rozšíření stávajících přístupů včetně způsobů dokumentace celého procesu. Ve studii jsme si položily otázku, do jaké míry je možné na dokumentaci restaurování filmu aplikovat metodologický rámec, ze kterého při přípravě dokumentace vychází konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl. Zaměřily jsme se nejen na styčné body, tedy principy, které lze bez zásadních změn aplikovat na dokumentaci restaurování filmu, ale i na problematičtější aspekty, jež vyžadují vzhledem ke specifikům tohoto oboru přehodnocení či dokonce zcela nové formulace. Součástí studie je i aplikace navržené struktury dokumentace konzervátorsko-restaurátorské intervence na filmovém díle.
Czech name
Možnosti aplikace principů dokumentace konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl
Czech description
—
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
33/2021
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
77-96
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85120670955