All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Zdeněk Nejedlý and Vítězslav Novák. A relatoinship between the critic and the composer

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F15%3A%230001804" target="_blank" >RIV/00094862:_____/15:#0001804 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/134019" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/134019</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2015-1-14" target="_blank" >10.5817/MB2015-1-14</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Zdeněk Nejedlý a Vítězslav Novák. Ke vztahu hudebního kritika a skladatele

  • Original language description

    Muzikolog a historik Zdeněk Nejedlý věnoval svůj zájem skladateli Vítězslavu Novákovi v prvních dvou desetiletích 20. století. Nejedlý se zabýval Novákovým dílem a osobností v početných článcích na stránkách novin i hudebních časopisů. Roku 1910 a v letech 1913-1914 publikoval komplexní studii v časopise Smetana, v níž se pokusil kriticky uchopit Novákovo umění. Tato studie byla roku 1915 publikována samostatně a v roce 1921 rozšířena do podoby menší monografie. Základ pro Nejedlého kritickou činnost tvořil kriticismus F. X. Šaldy (Boje o zítřek, 1905), Nietzscheova monumentalistická historie a ideály českého národního obrození. Významný byl rovněž vliv Otakara Hostinského, který předurčil Nejedlého koncepci české moderní hudby (zejména polaritu mezi Dvořákem a Smetanou). Bedřich Smetana a jeho dílo představovaly pro Nejedlého kritérium progresivnosti v hudbě. Analyzujeme-li Nejedlého kritická tvrzení týkající se Nováka, upoutá na jedné straně především Nejedlého zdůrazňování uměleckého subjektivismu, na druhé straně jeho odmítání exogenních (objektivních) faktorů (tj. fundamentální odmítnutí lidové hudby jako základu pro vytvoření národní hudby, odmítání hudebního naturalismu, tónomalby a ilustrativnosti). Vzájemný vztah mezi Nejedlým a Novákem byl ovlivněn osobními spory, zejména v tzv. "bojích o Dvořáka" po roce 1912. Jak a do jaké míry tyto spory ovlivnily Nejedlého negativní soudy o Novákových kompozicích (Svatební košile, Zvíkovský rarášek, Karlštejn) zůstává diskutabilní. Ve své monografii o Novákovi z roku 1921 se Nejedlý pokusil rekonstruovat psychické a duševní prožitky skladatele, k čemuž užívá vcítění, intuice a introspekce (metodologicky pravděpodobně ovlivněn Wilhelmem Diltheyem). To Nejedlého metodologii přibližuje dobové Einfühlungsästhetik a hudební hermeneutice.

  • Czech name

    Zdeněk Nejedlý a Vítězslav Novák. Ke vztahu hudebního kritika a skladatele

  • Czech description

    Muzikolog a historik Zdeněk Nejedlý věnoval svůj zájem skladateli Vítězslavu Novákovi v prvních dvou desetiletích 20. století. Nejedlý se zabýval Novákovým dílem a osobností v početných článcích na stránkách novin i hudebních časopisů. Roku 1910 a v letech 1913-1914 publikoval komplexní studii v časopise Smetana, v níž se pokusil kriticky uchopit Novákovo umění. Tato studie byla roku 1915 publikována samostatně a v roce 1921 rozšířena do podoby menší monografie. Základ pro Nejedlého kritickou činnost tvořil kriticismus F. X. Šaldy (Boje o zítřek, 1905), Nietzscheova monumentalistická historie a ideály českého národního obrození. Významný byl rovněž vliv Otakara Hostinského, který předurčil Nejedlého koncepci české moderní hudby (zejména polaritu mezi Dvořákem a Smetanou). Bedřich Smetana a jeho dílo představovaly pro Nejedlého kritérium progresivnosti v hudbě. Analyzujeme-li Nejedlého kritická tvrzení týkající se Nováka, upoutá na jedné straně především Nejedlého zdůrazňování uměleckého subjektivismu, na druhé straně jeho odmítání exogenních (objektivních) faktorů (tj. fundamentální odmítnutí lidové hudby jako základu pro vytvoření národní hudby, odmítání hudebního naturalismu, tónomalby a ilustrativnosti). Vzájemný vztah mezi Nejedlým a Novákem byl ovlivněn osobními spory, zejména v tzv. "bojích o Dvořáka" po roce 1912. Jak a do jaké míry tyto spory ovlivnily Nejedlého negativní soudy o Novákových kompozicích (Svatební košile, Zvíkovský rarášek, Karlštejn) zůstává diskutabilní. Ve své monografii o Novákovi z roku 1921 se Nejedlý pokusil rekonstruovat psychické a duševní prožitky skladatele, k čemuž užívá vcítění, intuice a introspekce (metodologicky pravděpodobně ovlivněn Wilhelmem Diltheyem). To Nejedlého metodologii přibližuje dobové Einfühlungsästhetik a hudební hermeneutice.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Musicologica Brunensia

  • ISSN

    1212-0391

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    50

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    165-176

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database