Zdeněk Nejedlý and Vítězslav Novák. A relatoinship between the critic and the composer
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F15%3A%230001804" target="_blank" >RIV/00094862:_____/15:#0001804 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/134019" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/134019</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2015-1-14" target="_blank" >10.5817/MB2015-1-14</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zdeněk Nejedlý a Vítězslav Novák. Ke vztahu hudebního kritika a skladatele
Original language description
Muzikolog a historik Zdeněk Nejedlý věnoval svůj zájem skladateli Vítězslavu Novákovi v prvních dvou desetiletích 20. století. Nejedlý se zabýval Novákovým dílem a osobností v početných článcích na stránkách novin i hudebních časopisů. Roku 1910 a v letech 1913-1914 publikoval komplexní studii v časopise Smetana, v níž se pokusil kriticky uchopit Novákovo umění. Tato studie byla roku 1915 publikována samostatně a v roce 1921 rozšířena do podoby menší monografie. Základ pro Nejedlého kritickou činnost tvořil kriticismus F. X. Šaldy (Boje o zítřek, 1905), Nietzscheova monumentalistická historie a ideály českého národního obrození. Významný byl rovněž vliv Otakara Hostinského, který předurčil Nejedlého koncepci české moderní hudby (zejména polaritu mezi Dvořákem a Smetanou). Bedřich Smetana a jeho dílo představovaly pro Nejedlého kritérium progresivnosti v hudbě. Analyzujeme-li Nejedlého kritická tvrzení týkající se Nováka, upoutá na jedné straně především Nejedlého zdůrazňování uměleckého subjektivismu, na druhé straně jeho odmítání exogenních (objektivních) faktorů (tj. fundamentální odmítnutí lidové hudby jako základu pro vytvoření národní hudby, odmítání hudebního naturalismu, tónomalby a ilustrativnosti). Vzájemný vztah mezi Nejedlým a Novákem byl ovlivněn osobními spory, zejména v tzv. "bojích o Dvořáka" po roce 1912. Jak a do jaké míry tyto spory ovlivnily Nejedlého negativní soudy o Novákových kompozicích (Svatební košile, Zvíkovský rarášek, Karlštejn) zůstává diskutabilní. Ve své monografii o Novákovi z roku 1921 se Nejedlý pokusil rekonstruovat psychické a duševní prožitky skladatele, k čemuž užívá vcítění, intuice a introspekce (metodologicky pravděpodobně ovlivněn Wilhelmem Diltheyem). To Nejedlého metodologii přibližuje dobové Einfühlungsästhetik a hudební hermeneutice.
Czech name
Zdeněk Nejedlý a Vítězslav Novák. Ke vztahu hudebního kritika a skladatele
Czech description
Muzikolog a historik Zdeněk Nejedlý věnoval svůj zájem skladateli Vítězslavu Novákovi v prvních dvou desetiletích 20. století. Nejedlý se zabýval Novákovým dílem a osobností v početných článcích na stránkách novin i hudebních časopisů. Roku 1910 a v letech 1913-1914 publikoval komplexní studii v časopise Smetana, v níž se pokusil kriticky uchopit Novákovo umění. Tato studie byla roku 1915 publikována samostatně a v roce 1921 rozšířena do podoby menší monografie. Základ pro Nejedlého kritickou činnost tvořil kriticismus F. X. Šaldy (Boje o zítřek, 1905), Nietzscheova monumentalistická historie a ideály českého národního obrození. Významný byl rovněž vliv Otakara Hostinského, který předurčil Nejedlého koncepci české moderní hudby (zejména polaritu mezi Dvořákem a Smetanou). Bedřich Smetana a jeho dílo představovaly pro Nejedlého kritérium progresivnosti v hudbě. Analyzujeme-li Nejedlého kritická tvrzení týkající se Nováka, upoutá na jedné straně především Nejedlého zdůrazňování uměleckého subjektivismu, na druhé straně jeho odmítání exogenních (objektivních) faktorů (tj. fundamentální odmítnutí lidové hudby jako základu pro vytvoření národní hudby, odmítání hudebního naturalismu, tónomalby a ilustrativnosti). Vzájemný vztah mezi Nejedlým a Novákem byl ovlivněn osobními spory, zejména v tzv. "bojích o Dvořáka" po roce 1912. Jak a do jaké míry tyto spory ovlivnily Nejedlého negativní soudy o Novákových kompozicích (Svatební košile, Zvíkovský rarášek, Karlštejn) zůstává diskutabilní. Ve své monografii o Novákovi z roku 1921 se Nejedlý pokusil rekonstruovat psychické a duševní prožitky skladatele, k čemuž užívá vcítění, intuice a introspekce (metodologicky pravděpodobně ovlivněn Wilhelmem Diltheyem). To Nejedlého metodologii přibližuje dobové Einfühlungsästhetik a hudební hermeneutice.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
—
Volume of the periodical
50
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
165-176
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—