Luboš Ogoun and his Work in the Brno Ballet during 1961-1964
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F15%3A%230001859" target="_blank" >RIV/00094862:_____/15:#0001859 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Luboš Ogoun a jeho působení v brněnském baletu v letech 1961-1964
Original language description
Luboše Ogouna (1924-2009) můžeme směle označit za průkopníka moderního baletu v Brně. Patřil k představitelům tzv. „nové vlny“, usilující o modernizaci tanečního umění. Tyto snahy spočívaly nejen ve vytváření nového pohybového tvarosloví, jež rozšiřovalo výrazově chudé možnosti akademického tance o akrobaticko-gymnastické prvky i o podněty modern dance, ale přinesly i nové náměty. Ogounova koncepce tzv. poetického baletu zaznamenala zásadní odklon od velkých realistických baletů. Oproti ilustrativní popisnosti usiloval o vyjádření myšlenek pomocí vysoce stylizovaných tanečních obrazů. Jako hlavní výrazové prostředky přitom užíval náznaky, symboly a metafory. Novému uměleckému směřování se musela přizpůsobit také dramaturgie, ve které byl patrný příklon ke kratším jevištním dílům, využívajícím ponejvíce nebaletní hudbu. Ogounova tvorba v šedesátých letech 20. století představuje jeden z vrcholných momentů v poválečné historii českého baletu.
Czech name
Luboš Ogoun a jeho působení v brněnském baletu v letech 1961-1964
Czech description
Luboše Ogouna (1924-2009) můžeme směle označit za průkopníka moderního baletu v Brně. Patřil k představitelům tzv. „nové vlny“, usilující o modernizaci tanečního umění. Tyto snahy spočívaly nejen ve vytváření nového pohybového tvarosloví, jež rozšiřovalo výrazově chudé možnosti akademického tance o akrobaticko-gymnastické prvky i o podněty modern dance, ale přinesly i nové náměty. Ogounova koncepce tzv. poetického baletu zaznamenala zásadní odklon od velkých realistických baletů. Oproti ilustrativní popisnosti usiloval o vyjádření myšlenek pomocí vysoce stylizovaných tanečních obrazů. Jako hlavní výrazové prostředky přitom užíval náznaky, symboly a metafory. Novému uměleckému směřování se musela přizpůsobit také dramaturgie, ve které byl patrný příklon ke kratším jevištním dílům, využívajícím ponejvíce nebaletní hudbu. Ogounova tvorba v šedesátých letech 20. století představuje jeden z vrcholných momentů v poválečné historii českého baletu.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Musei Moraviae, Scientiae sociales
ISSN
0323-0570
e-ISSN
—
Volume of the periodical
C
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
161-170
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—