Folk costume as a cereminial national garment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F18%3AN0000057" target="_blank" >RIV/00094862:_____/18:N0000057 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kroj jako reprezentativní národní oděv
Original language description
Otázka výroby lidového oděvu byla aktuální i ve 20. století, ačkoliv se nošení kroje ve většině případů omezilo na slavnostní příležitosti, stále bylo za potřebí výroby nových krojových součástí nebo oprav těch stávajících, další produkce byla třeba pro nově vznikající folklorní soubory. Po vzniku Československa se zvedla vlna zájmu o nošení kroje především v městském prostředí, kde se užívaly při příležitostí oslav státních svátků, různých slavností nebo vítání významných státních návštěv. Konkrétní příklady jsou prezentovány především na příkladu města Brna a okolí. Kroj se stal zároveň symbolem vlastenectví a jeho nositelé tím demonstrovali příslušnost k nově vzniklému státu. Zájemci si mohli originální komplet kroje zakoupit nebo sami vyrobit, v dobových módních časopisech i etnografické literatuře vycházely návody na jejich zhotovení. Návody byly určeny hlavně pro ženy z městského prostředí, nebo pro ženy žijící v oblasti sice venkovské, ale kde již nošení kroje v průběhu 19. století zaniklo. Další vlna zájmu o nošení lidového oděvu přichází po II. světové válce, kdy bylo obnoveno mnoho lidových slavností, dožínek či hodů a i v oblastech, kde už se lidový oděv odložil, si jednotlivci opět pořizovali celé komplety, v drtivé většině se jednalo o kroje ženské, případně dětské, v rámci Moravy se stal nejoblíbenějším kroj kyjovský. Půjčovny krojů, které fungovaly již na počátku 20. století, se orientovaly hlavně na kroje kyjovské a slovácké, které v meziválečné době symbolizovali vymezení mezi českým a německým obyvatelstvem. Po roce 1948, kdy byla omezena činnost soukromých výrobců, byla jednou z mála možností výroba krojů v rámci nově vzniklého Ústředí lidové umělecké výroby. Po roce 1989 došlo k opětovnému rozvoji soukromých krojových dílen a půjčoven. Příspěvek se zabývá i otázkou pronikání kyjovských krojů na Brněnsko a opětovnou snahou o rekonstrukci a návrat k původním krojům.
Czech name
Kroj jako reprezentativní národní oděv
Czech description
Otázka výroby lidového oděvu byla aktuální i ve 20. století, ačkoliv se nošení kroje ve většině případů omezilo na slavnostní příležitosti, stále bylo za potřebí výroby nových krojových součástí nebo oprav těch stávajících, další produkce byla třeba pro nově vznikající folklorní soubory. Po vzniku Československa se zvedla vlna zájmu o nošení kroje především v městském prostředí, kde se užívaly při příležitostí oslav státních svátků, různých slavností nebo vítání významných státních návštěv. Konkrétní příklady jsou prezentovány především na příkladu města Brna a okolí. Kroj se stal zároveň symbolem vlastenectví a jeho nositelé tím demonstrovali příslušnost k nově vzniklému státu. Zájemci si mohli originální komplet kroje zakoupit nebo sami vyrobit, v dobových módních časopisech i etnografické literatuře vycházely návody na jejich zhotovení. Návody byly určeny hlavně pro ženy z městského prostředí, nebo pro ženy žijící v oblasti sice venkovské, ale kde již nošení kroje v průběhu 19. století zaniklo. Další vlna zájmu o nošení lidového oděvu přichází po II. světové válce, kdy bylo obnoveno mnoho lidových slavností, dožínek či hodů a i v oblastech, kde už se lidový oděv odložil, si jednotlivci opět pořizovali celé komplety, v drtivé většině se jednalo o kroje ženské, případně dětské, v rámci Moravy se stal nejoblíbenějším kroj kyjovský. Půjčovny krojů, které fungovaly již na počátku 20. století, se orientovaly hlavně na kroje kyjovské a slovácké, které v meziválečné době symbolizovali vymezení mezi českým a německým obyvatelstvem. Po roce 1948, kdy byla omezena činnost soukromých výrobců, byla jednou z mála možností výroba krojů v rámci nově vzniklého Ústředí lidové umělecké výroby. Po roce 1989 došlo k opětovnému rozvoji soukromých krojových dílen a půjčoven. Příspěvek se zabývá i otázkou pronikání kyjovských krojů na Brněnsko a opětovnou snahou o rekonstrukci a návrat k původním krojům.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60500 - Other Humanities and the Arts
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Textil v muzeu
ISSN
1804-1752
e-ISSN
—
Volume of the periodical
14
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
36-44
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—