Photographic Tracks of a Lost Identity. Robert Smetana and his portraits of the folk singers from Velká Lhota
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F19%3AN0000152" target="_blank" >RIV/00094862:_____/19:N0000152 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Fotografické stopy ztracené identity. Robert Smetana a jeho fotoportréty velkolhoteckých zpěváků
Original language description
Robert Smetana, muzikolog a spolupracovník Bedřicha Václavka, realizoval ve 30. letech 20. století sběr písní u evangelíků na Dačicku. Jestliže originální písňové zápisy jsou uložené v EÚ AV, pobočka Brno, a z velké části publikované ve Smetanově dizertační práci, fotografické portréty zpěváků a zpěvaček, které Smetana rovněž pořídil, publikované dosud nebyly. Smetana negativy se stručnými, ale výstižnými charakteristikami interpretů prodal v roce 1935 Moravskému muzeu. – Převažující protestantství bylo na Moravě více než úspěšně překryto rekatolizací, zbyly jen ojedinělé enklávy na východní Moravě a na pomezí Čech a Moravy. Zatímco východomoravská evangelická komunita je dosud živá, Dačicko svou evangelickou identitu téměř ztratilo: návratný a víceméně amatérský výzkum studentů herectví brněnské JAMU našel jen pramalé stopy po duchovním světě, který několik století formoval sociální a kulturní život regionu a odolával rekatolizačnímu tlaku. Smetanovy fotografie jsou galerií lidských typů z jednoho mikroregionu a spolu se zápisy tak zůstaly ojedinělým a ojediněle komplexním záznamem ztracené a již neobnovitelné identity. Krajinářské záběry Roberta Smetany pak prezentují i environmentální základnu a kontext existence a fungování folklórní tradice.
Czech name
Fotografické stopy ztracené identity. Robert Smetana a jeho fotoportréty velkolhoteckých zpěváků
Czech description
Robert Smetana, muzikolog a spolupracovník Bedřicha Václavka, realizoval ve 30. letech 20. století sběr písní u evangelíků na Dačicku. Jestliže originální písňové zápisy jsou uložené v EÚ AV, pobočka Brno, a z velké části publikované ve Smetanově dizertační práci, fotografické portréty zpěváků a zpěvaček, které Smetana rovněž pořídil, publikované dosud nebyly. Smetana negativy se stručnými, ale výstižnými charakteristikami interpretů prodal v roce 1935 Moravskému muzeu. – Převažující protestantství bylo na Moravě více než úspěšně překryto rekatolizací, zbyly jen ojedinělé enklávy na východní Moravě a na pomezí Čech a Moravy. Zatímco východomoravská evangelická komunita je dosud živá, Dačicko svou evangelickou identitu téměř ztratilo: návratný a víceméně amatérský výzkum studentů herectví brněnské JAMU našel jen pramalé stopy po duchovním světě, který několik století formoval sociální a kulturní život regionu a odolával rekatolizačnímu tlaku. Smetanovy fotografie jsou galerií lidských typů z jednoho mikroregionu a spolu se zápisy tak zůstaly ojedinělým a ojediněle komplexním záznamem ztracené a již neobnovitelné identity. Krajinářské záběry Roberta Smetany pak prezentují i environmentální základnu a kontext existence a fungování folklórní tradice.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60500 - Other Humanities and the Arts
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů