Comenius 1592–1670. A Time between Sanity and Insanity. John Amos Comenius and his World.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F20%3AN0000144" target="_blank" >RIV/00094862:_____/20:N0000144 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Comenius 1592–1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím. Jan Amos Komenský a jeho svět.
Original language description
Jan Amos Komenský (1592–1670) je jednou z největších osobností, které se kdy hlásily k českému původu. Činil tak hrdě a bezvýhradně, přestože větší část svého života byl nucen strávit v cizině. Také díky tomu se už za svého života stal zřejmě mezinárodně nejznámějším českým vzdělancem vůbec. Byl složitou a nejednoznačnou postavou a jeho význam zdaleka nelze zužovat na fenomenální historický přínos v oblasti pedagogiky. Jeho projekt pansofie (vševědy), spojující všeobecné poznání s teologií a morálkou, kritizovali mnozí v čase rozpadu univerzálních hodnot a zrodu specializovaných vědních disciplín jako zastaralý a nerealistický. Komenského politické akce ve prospěch pobělohorských českých exulantů vyznívaly opakovaně do ztracena. Nevycházely z racionálního hodnocení situace, nýbrž z prorockých vizí nesených touhou po vyvrácení papežské moci a panování habsburské dynastie. Víra v proroctví, očekávání brzkého příchodu Kristova, náklonnost k hermetickým naukám a svazující sepětí Bible a vědy, to vše uzavíralo racionalistům a osvícencům cestu k pochopení Komenského. Na druhé straně však týž Komenský dodnes oslovuje Evropu svou vizí nadnárodních institucí, které by řešily konflikty mezi státy mírovou cestou. Jeho hluboká, životem dosvědčená náboženská víra dospěla od sektářské nesnášenlivosti až k ekumenické myšlence smíření křesťanských církví na principu Kristovy oběti. Ve středu úvah Jana Amose vždy stojí aktivní a vzdělaný lidský jedinec, přetvářející svět k lepšímu v souladu s Boží vůlí. Tři a půl století po jeho smrti si Komenského připomínáme především jako humanistu, který svůj život zasvětil nápravě věcí lidských, byť i cestou malých postupných kroků. Stal se příslušníkem evropské intelektuální elity, aniž by se zpronevěřil víře a vlasti. Intenzivně prožíval rozpory a „labyrinty“ své epochy a snažil se je ovlivňovat. A byla to epocha, v níž se, stejně jako v Komenského myšlenkách, stýkaly a potýkaly „světlé“ momenty rozumu a vzdělanosti s „temnými“ tóny iracionality a mysticismu. Kniha je věnována osobnosti velkého „muže touhy“, hluboce věřícího křesťana, učence světového jména a nedostižného slovesného umělce, který svůj prací a zápasy naplněný život prožil uprostřed Evropy na prahu moderní doby, doby naplněné nejen tragédiemi válek a přízraky intolerance, ale současně i triumfy lidského ducha, dosahujícího netušených výšin v oblastech vědy a umění.
Czech name
Comenius 1592–1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím. Jan Amos Komenský a jeho svět.
Czech description
Jan Amos Komenský (1592–1670) je jednou z největších osobností, které se kdy hlásily k českému původu. Činil tak hrdě a bezvýhradně, přestože větší část svého života byl nucen strávit v cizině. Také díky tomu se už za svého života stal zřejmě mezinárodně nejznámějším českým vzdělancem vůbec. Byl složitou a nejednoznačnou postavou a jeho význam zdaleka nelze zužovat na fenomenální historický přínos v oblasti pedagogiky. Jeho projekt pansofie (vševědy), spojující všeobecné poznání s teologií a morálkou, kritizovali mnozí v čase rozpadu univerzálních hodnot a zrodu specializovaných vědních disciplín jako zastaralý a nerealistický. Komenského politické akce ve prospěch pobělohorských českých exulantů vyznívaly opakovaně do ztracena. Nevycházely z racionálního hodnocení situace, nýbrž z prorockých vizí nesených touhou po vyvrácení papežské moci a panování habsburské dynastie. Víra v proroctví, očekávání brzkého příchodu Kristova, náklonnost k hermetickým naukám a svazující sepětí Bible a vědy, to vše uzavíralo racionalistům a osvícencům cestu k pochopení Komenského. Na druhé straně však týž Komenský dodnes oslovuje Evropu svou vizí nadnárodních institucí, které by řešily konflikty mezi státy mírovou cestou. Jeho hluboká, životem dosvědčená náboženská víra dospěla od sektářské nesnášenlivosti až k ekumenické myšlence smíření křesťanských církví na principu Kristovy oběti. Ve středu úvah Jana Amose vždy stojí aktivní a vzdělaný lidský jedinec, přetvářející svět k lepšímu v souladu s Boží vůlí. Tři a půl století po jeho smrti si Komenského připomínáme především jako humanistu, který svůj život zasvětil nápravě věcí lidských, byť i cestou malých postupných kroků. Stal se příslušníkem evropské intelektuální elity, aniž by se zpronevěřil víře a vlasti. Intenzivně prožíval rozpory a „labyrinty“ své epochy a snažil se je ovlivňovat. A byla to epocha, v níž se, stejně jako v Komenského myšlenkách, stýkaly a potýkaly „světlé“ momenty rozumu a vzdělanosti s „temnými“ tóny iracionality a mysticismu. Kniha je věnována osobnosti velkého „muže touhy“, hluboce věřícího křesťana, učence světového jména a nedostižného slovesného umělce, který svůj prací a zápasy naplněný život prožil uprostřed Evropy na prahu moderní doby, doby naplněné nejen tragédiemi válek a přízraky intolerance, ale současně i triumfy lidského ducha, dosahujícího netušených výšin v oblastech vědy a umění.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7028-543-5
Number of pages
432
Publisher name
Moravské zemské muzeum / Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně
Place of publication
Brno / Ústí nad Labem
UT code for WoS book
—