Techniques of etching, enamel and colouration of metal surface on items from the collection of precious and base metals in the Moravian Gallery in Brno
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F15%3A%230001243" target="_blank" >RIV/00094871:_____/15:#0001243 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Technika leptu, smaltu a barvení kovového povrchu na předmětech ze sbírky drahých a obecných kovů v Moravské galerii v Brně
Original language description
Ve sbírce drahých a obecných kovů Moravské galerie v Brně se výzdobné techniky leptu, smaltu a barvení kovového povrchu uměleckých děl objevují jen velmi ojediněle, přesto byly nalezeny doklady o jejich aplikaci na sbírkových předmětech historického i současného užitého umění. Technikou leptu bývaly zdobeny historické příbory, kratiknoty, misky nebo podnosy na vizitky, které byly současně i barveny. Smalt je častěji používán na tabatěrkách, historických dózách a také na předmětech současných. Velmi specifickou výzdobnou techniku leptu a žíhání stříbra použit Anton Cepka při výrobě moderního šperku, když přerušil technologický postup při výrobě stříbrného šperku před jeho závěrečným leštěním a zachoval tak bílý povrch jako patinu na svých rafinovaně působících uměleckých dílech. Lept jako nosnou výzdobnou techniku použil i současný sochař Miloš Jelínek na mnoha svých krajinných reliéfech z měděného plechu. Příspěvek předkládá také způsob, jak byl Cepkův šperk restaurován, aby se zkorodovaný povrch stříbra vrátil do původního vzhledu. Tato metoda by měla být na semináři komentována ze strany restaurátorů.
Czech name
Technika leptu, smaltu a barvení kovového povrchu na předmětech ze sbírky drahých a obecných kovů v Moravské galerii v Brně
Czech description
Ve sbírce drahých a obecných kovů Moravské galerie v Brně se výzdobné techniky leptu, smaltu a barvení kovového povrchu uměleckých děl objevují jen velmi ojediněle, přesto byly nalezeny doklady o jejich aplikaci na sbírkových předmětech historického i současného užitého umění. Technikou leptu bývaly zdobeny historické příbory, kratiknoty, misky nebo podnosy na vizitky, které byly současně i barveny. Smalt je častěji používán na tabatěrkách, historických dózách a také na předmětech současných. Velmi specifickou výzdobnou techniku leptu a žíhání stříbra použit Anton Cepka při výrobě moderního šperku, když přerušil technologický postup při výrobě stříbrného šperku před jeho závěrečným leštěním a zachoval tak bílý povrch jako patinu na svých rafinovaně působících uměleckých dílech. Lept jako nosnou výzdobnou techniku použil i současný sochař Miloš Jelínek na mnoha svých krajinných reliéfech z měděného plechu. Příspěvek předkládá také způsob, jak byl Cepkův šperk restaurován, aby se zkorodovaný povrch stříbra vrátil do původního vzhledu. Tato metoda by měla být na semináři komentována ze strany restaurátorů.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Výzdobné techniky kovů II
ISBN
978-80-87896-22-8
Number of pages of the result
15
Pages from-to
5-19
Number of pages of the book
88
Publisher name
Technické muzeum v Brně - Metodické centrum konzervace
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—