All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Convergence of non-commissioned and applied art in communist Czechoslovakia. Textilages by Karel Veleba and jewellery by Jozef Jankovič

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000025" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000025 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Konvergence volného a užitého umění v období socialismu v Československu. Textiláže Karla Veleby a šperky Jozefa Jankoviče

  • Original language description

    V období po druhé světové válce, kdy byla v bloku socialistických zemí politickým diktátem omezována tvůrčí svoboda, bylo užité umění postaveno do zvláštní situace. Dlouhodobě využívalo nezájmu cenzury, na sklonku 50. let se vyvíjelo v souladu s tvůrčími přístupy běžnými v okolním západním světě a v období normalizace po roce 1970 se dokonce stalo závětrnou platformou pro politicky nekonformní tvůrce. Například slovenský sochař Jozef Jankovič, který byl z politických důvodů zbaven členství v SČVU, se od počátku sedmdesátých let až do sametové revoluce profiloval jako šperkař a počítačový grafik. Jiným typem tvůrce byl Karel Veleba, který byl sice malíř, ale zároveň se věnoval textilní tvorbě. V jeho tvorbě šedesátých soudobí teoretikové identifikovali osobitou syntézu principů volného a užitého umění, o jejichž zrovnoprávnění usilovali.

  • Czech name

    Konvergence volného a užitého umění v období socialismu v Československu. Textiláže Karla Veleby a šperky Jozefa Jankoviče

  • Czech description

    V období po druhé světové válce, kdy byla v bloku socialistických zemí politickým diktátem omezována tvůrčí svoboda, bylo užité umění postaveno do zvláštní situace. Dlouhodobě využívalo nezájmu cenzury, na sklonku 50. let se vyvíjelo v souladu s tvůrčími přístupy běžnými v okolním západním světě a v období normalizace po roce 1970 se dokonce stalo závětrnou platformou pro politicky nekonformní tvůrce. Například slovenský sochař Jozef Jankovič, který byl z politických důvodů zbaven členství v SČVU, se od počátku sedmdesátých let až do sametové revoluce profiloval jako šperkař a počítačový grafik. Jiným typem tvůrce byl Karel Veleba, který byl sice malíř, ale zároveň se věnoval textilní tvorbě. V jeho tvorbě šedesátých soudobí teoretikové identifikovali osobitou syntézu principů volného a užitého umění, o jejichž zrovnoprávnění usilovali.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Prostor Zlín

  • ISSN

    1212-1398

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2017

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    11-16

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database