The Negative. Present and Not Present
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F18%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00094871:_____/18:N0000013 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Negativ. Přítomně nepřítomný
Original language description
Studie sleduje linii několika českých autorů, kteří se v průběhu dvacátého století vraceli k tématu negativu. Všímá si specifického pojetí tvorby a vztahu k negativu u Karla Valtera, Jana Svobody, Josefa Mouchy, Aleše Kuneše, Jiřího Šiguta, Jiřího Thýna a Michala Pěchoučka. Uvědomění si existence negativu upozorňuje na nesamozřejmost fotografického obrazu, jeho konstruovanost, odkazuje k procesu jeho vzniku a specifické transformace trojrozměrné skutečnosti do dvojrozměrného obrazu. Přijetí fotografického negativu v kontextu umění se pohybuje v široké škále od suroviny ničené při vytváření pozitivu při některých ušlechtilých tiscích přes jeho vnímání jako víceméně výchozí matrice vedoucí k výslednému dílu až po jeho chápání coby jediného originálu nebo dokonce samostatné prezentace či spojování do asambláží s jinými věcmi. Také dnes, kdy proces negativ–pozitiv nahradila digitální technologie, je téma negativu v umění opakovaně tematizováno.
Czech name
Negativ. Přítomně nepřítomný
Czech description
Studie sleduje linii několika českých autorů, kteří se v průběhu dvacátého století vraceli k tématu negativu. Všímá si specifického pojetí tvorby a vztahu k negativu u Karla Valtera, Jana Svobody, Josefa Mouchy, Aleše Kuneše, Jiřího Šiguta, Jiřího Thýna a Michala Pěchoučka. Uvědomění si existence negativu upozorňuje na nesamozřejmost fotografického obrazu, jeho konstruovanost, odkazuje k procesu jeho vzniku a specifické transformace trojrozměrné skutečnosti do dvojrozměrného obrazu. Přijetí fotografického negativu v kontextu umění se pohybuje v široké škále od suroviny ničené při vytváření pozitivu při některých ušlechtilých tiscích přes jeho vnímání jako víceméně výchozí matrice vedoucí k výslednému dílu až po jeho chápání coby jediného originálu nebo dokonce samostatné prezentace či spojování do asambláží s jinými věcmi. Také dnes, kdy proces negativ–pozitiv nahradila digitální technologie, je téma negativu v umění opakovaně tematizováno.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2018
Issue of the periodical within the volume
78
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
18-34
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—