All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Negative. Present and Not Present

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F18%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00094871:_____/18:N0000013 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Negativ. Přítomně nepřítomný

  • Original language description

    Studie sleduje linii několika českých autorů, kteří se v průběhu dvacátého století vraceli k tématu negativu. Všímá si specifického pojetí tvorby a vztahu k negativu u Karla Valtera, Jana Svobody, Josefa Mouchy, Aleše Kuneše, Jiřího Šiguta, Jiřího Thýna a Michala Pěchoučka. Uvědomění si existence negativu upozorňuje na nesamozřejmost fotografického obrazu, jeho konstruovanost, odkazuje k procesu jeho vzniku a specifické transformace trojrozměrné skutečnosti do dvojrozměrného obrazu. Přijetí fotografického negativu v kontextu umění se pohybuje v široké škále od suroviny ničené při vytváření pozitivu při některých ušlechtilých tiscích přes jeho vnímání jako víceméně výchozí matrice vedoucí k výslednému dílu až po jeho chápání coby jediného originálu nebo dokonce samostatné prezentace či spojování do asambláží s jinými věcmi. Také dnes, kdy proces negativ–pozitiv nahradila digitální technologie, je téma negativu v umění opakovaně tematizováno.

  • Czech name

    Negativ. Přítomně nepřítomný

  • Czech description

    Studie sleduje linii několika českých autorů, kteří se v průběhu dvacátého století vraceli k tématu negativu. Všímá si specifického pojetí tvorby a vztahu k negativu u Karla Valtera, Jana Svobody, Josefa Mouchy, Aleše Kuneše, Jiřího Šiguta, Jiřího Thýna a Michala Pěchoučka. Uvědomění si existence negativu upozorňuje na nesamozřejmost fotografického obrazu, jeho konstruovanost, odkazuje k procesu jeho vzniku a specifické transformace trojrozměrné skutečnosti do dvojrozměrného obrazu. Přijetí fotografického negativu v kontextu umění se pohybuje v široké škále od suroviny ničené při vytváření pozitivu při některých ušlechtilých tiscích přes jeho vnímání jako víceméně výchozí matrice vedoucí k výslednému dílu až po jeho chápání coby jediného originálu nebo dokonce samostatné prezentace či spojování do asambláží s jinými věcmi. Také dnes, kdy proces negativ–pozitiv nahradila digitální technologie, je téma negativu v umění opakovaně tematizováno.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Bulletin Moravské galerie v Brně

  • ISSN

    0231-5793

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2018

  • Issue of the periodical within the volume

    78

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    18-34

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database