The Photograph in the Process / The Problem of the Negative in the Aesthetic of a Photograph
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F18%3AN0000014" target="_blank" >RIV/00094871:_____/18:N0000014 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Fotografie v procesu/Problém negativu v estetice fotografie
Original language description
Fotografie je jedním z pěti známých typů obrazů. Na rozdíl od zbývajících čtyř je její původ mechanický a kauzálně podmíněný. Tato skutečnost je důvodem, proč ji současná analytická estetika téměř globálně chápe jako na „mysli nezávislou“ (mind-independent). Problém fotografického negativu se nachází v centru těchto úvah, byť nikdy jmenovitě – pokud bychom totiž vzali v potaz jeho existenci, byli bychom nuceni zásadně změnit způsob uvažování o obrazech obecně. Důvodem je neexistence dostatečného metodologického aparátu pro hodnocení mezifází vzniku uměleckého díla. Tímto způsobem se tedy nabízí možnost revidovat současný stav diskuse a jeho jednotlivé pilíře. Zajímavým momentem je přitom psychoanalytická tradice, pojem optického nevědomí (Sigmund Freud, Walter Benjamin), který do jisté míry pojímá obojí – obraz fotografie jako způsob konstruo- vání významu, a zároveň náhodné vizuální struktury, které je jakýkoli význam přisuzován až s ohledem na kontext, v němž figuruje. Z hlediska estetiky je to pak chápání fotografie jako performance, respektive události.
Czech name
Fotografie v procesu/Problém negativu v estetice fotografie
Czech description
Fotografie je jedním z pěti známých typů obrazů. Na rozdíl od zbývajících čtyř je její původ mechanický a kauzálně podmíněný. Tato skutečnost je důvodem, proč ji současná analytická estetika téměř globálně chápe jako na „mysli nezávislou“ (mind-independent). Problém fotografického negativu se nachází v centru těchto úvah, byť nikdy jmenovitě – pokud bychom totiž vzali v potaz jeho existenci, byli bychom nuceni zásadně změnit způsob uvažování o obrazech obecně. Důvodem je neexistence dostatečného metodologického aparátu pro hodnocení mezifází vzniku uměleckého díla. Tímto způsobem se tedy nabízí možnost revidovat současný stav diskuse a jeho jednotlivé pilíře. Zajímavým momentem je přitom psychoanalytická tradice, pojem optického nevědomí (Sigmund Freud, Walter Benjamin), který do jisté míry pojímá obojí – obraz fotografie jako způsob konstruo- vání významu, a zároveň náhodné vizuální struktury, které je jakýkoli význam přisuzován až s ohledem na kontext, v němž figuruje. Z hlediska estetiky je to pak chápání fotografie jako performance, respektive události.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2018
Issue of the periodical within the volume
78
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
36-49
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—