The Brno Avant-Garde Scene between the Wars. Meyer’s lecture in 1931 and his Correspondence with Artuš Černík and Bedřich Václavek from 1925–1926
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F19%3AN0000032" target="_blank" >RIV/00094871:_____/19:N0000032 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68378033:_____/19:00531494
Result on the web
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Brněnská avantgardní scéna mezi válkami. Meyerova přednáška v roce 1931 a jeho korespondence s Artušem Černíkem a Bedřichem Václavkem z let 1925–1926
Original language description
Text mapuje kontakty mezi brněnskou avantgardou a Hannesem Meyerem, švýcarským architektem a v letech 1928–1930 ředitelem Bauhausu. Pro své radikálně levicové přesvědčení musel Meyer z Bauhausu odejít, ale právě kvůli němu si byl blízký s českými teoretiky Karlem Teigem či Bedřichem Václavkem a spojení s ČSR udržoval i během svého působení v SSSR až do roku 1936. Text poprvé zveřejňuje podrobný policejní záznam Meyerovy přednášky „V SSSR jako architekt“, uložený ve fondu policejního ředitelství MZA, a srovnává jej s článkem o přednášce, který vyšel v periodiku Dělnická Rovnost. Kontakty s ČSR však Meyer navázal ještě před tím, než byl v roce 1927 na Bauhausu jmenován do vedení stavebního oddělení, a to díky mezinárodní výměně avantgardních časopisů řízené Devětsilem. První kontakty souvisí s jeho co-op experimenty. Jako příloha jsou publikovány Meyerovy dopisy z let 1925–1927 z pozůstalosti Artuše Černíka a Bedřicha Václavka.
Czech name
Brněnská avantgardní scéna mezi válkami. Meyerova přednáška v roce 1931 a jeho korespondence s Artušem Černíkem a Bedřichem Václavkem z let 1925–1926
Czech description
Text mapuje kontakty mezi brněnskou avantgardou a Hannesem Meyerem, švýcarským architektem a v letech 1928–1930 ředitelem Bauhausu. Pro své radikálně levicové přesvědčení musel Meyer z Bauhausu odejít, ale právě kvůli němu si byl blízký s českými teoretiky Karlem Teigem či Bedřichem Václavkem a spojení s ČSR udržoval i během svého působení v SSSR až do roku 1936. Text poprvé zveřejňuje podrobný policejní záznam Meyerovy přednášky „V SSSR jako architekt“, uložený ve fondu policejního ředitelství MZA, a srovnává jej s článkem o přednášce, který vyšel v periodiku Dělnická Rovnost. Kontakty s ČSR však Meyer navázal ještě před tím, než byl v roce 1927 na Bauhausu jmenován do vedení stavebního oddělení, a to díky mezinárodní výměně avantgardních časopisů řízené Devětsilem. První kontakty souvisí s jeho co-op experimenty. Jako příloha jsou publikovány Meyerovy dopisy z let 1925–1927 z pozůstalosti Artuše Černíka a Bedřicha Václavka.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA19-18891S" target="_blank" >GA19-18891S: František Kalivoda (1913–1971) in European Context: Multimediality, Experiment, Avant-Garde and Neo Avant-Garde</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Volume of the periodical
neuveden
Issue of the periodical within the volume
80
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
54-75
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—