What is Moravian at the Moravian Gallery? Outline of shaping the collections of Brno art museum on the background of the social, national and political evolution of Moravia in the 19th and 20th centuries
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F21%3AN0000012" target="_blank" >RIV/00094871:_____/21:N0000012 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.mzm.cz/e-shop/knizni-novinky/muzeum-vcera-dnes-a-zitra/" target="_blank" >http://www.mzm.cz/e-shop/knizni-novinky/muzeum-vcera-dnes-a-zitra/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Co je moravského na Moravské galerii? Nástin formování sbírek brněnského muzea umění na pozadí společenského, národnostního a politického vývoje Moravy v 19. a 20. století
Original language description
Sbírky Moravské galerie v Brně, instituce založené teprve v roce 1961, byly již od roku 1817 shromažďovány v rámci činnosti brněnského Františkova muzea s počátečním úkolem dokumentovat umění na území Moravy a rakouského Slezska a tvorbu moravských a slezských autorů minulosti i současnosti. Tento záměr však nemohl být před rokem 1900 uspokojivě naplňován, protože patriotický projekt muzea nenašel v tehdejší moravské společnosti natolik velkorysou podporu, která by mu umožnila systematičtější akviziční a prezentační činnost v oblasti výtvarného umění. Situace se zlepšila po roce 1900, kdy původně soukromé muzeum přešlo pod názvem Moravské zemské muzeum do zemské správy, a dokumentace soudobé výtvarné tvorby se stala jedním z úkolů samostatného oddělení Obrazárny. Po roce 1918 se muzeum transformovalo v národnostně převážně český vědecký a kulturní stánek, řešení prostorových podmínek sbírek a jejich reorganizace však odsunuly otázku systematických akvizic až do třicátých let 20. století, kdy promyšlený program Obrazárny formuloval a spoluutvářel přední český historik umění Albert Kutal, jenž vedle středověkého umění kladl důraz zejména na akvizice a prezentaci české moderny. Transformace Obrazárny v moderní muzeum výtvarného umění byla přerušena kvůli událostem 2. světové války a následného komunistického převratu v roce 1948. Země Moravskoslezská přestala existovat a stranický establishment chtěl význam brněnské Obrazárny jako pozůstatku zemského zřízení zcela marginalizovat. Z určité opozice k centralizačním snahám tehdejšího režimu v oblasti kultury vznikla iniciativa usilující o osamostatnění Obrazárny a zřízení muzea umění, které by svým významem tvořilo určitý protipól ke státem preferované Národní galerii v Praze. Moravská galerie v Brně se tak stala jakýmsi pohrobkem tradičního rozdělení českých zemí na Čechy, Moravu a Slezsko. A přestože je dodnes vnímána jako „zemská“ umělecká sbírka, její kolekce svým významem překračují území regionu vymezeného historickými hranicemi Moravy.
Czech name
Co je moravského na Moravské galerii? Nástin formování sbírek brněnského muzea umění na pozadí společenského, národnostního a politického vývoje Moravy v 19. a 20. století
Czech description
—
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG20P02OVV026" target="_blank" >DG20P02OVV026: The Provincial Picture Gallery of Moravia - Tradition, Representation, Identification</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Muzeum včera, dnes a zítra
ISBN
978-80-7028-555-8
Number of pages of the result
14
Pages from-to
53-66
Number of pages of the book
88
Publisher name
Moravské zemské muzeum
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—