The Japanese collection of the Moravian Gallery in Brno
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F24%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00094871:_____/24:N0000016 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://eshop.moravska-galerie.cz/japonska-sbirka-moravske-galerie-v-brne--1--cast/" target="_blank" >https://eshop.moravska-galerie.cz/japonska-sbirka-moravske-galerie-v-brne--1--cast/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Japonská sbírka Moravské galerie v Brně
Original language description
Japonská sbírka Moravské galerie v Brně patří mezi nejvýznamnější soubory tohoto druhu v České republice. První exponáty byly do sbírky získány již v prvním roce založení Umělecko-průmyslového muzea v Brně v roce 1873 a akvizice japonského uměleckého řemesla pokračovaly víceméně pravidelně až do první světové války. Zájem o mimoevropské zboží se v Brně projevoval kontinuálně od počátku 60. let 19. století a bývá spojován rovněž s rozšířením nabídky mimoevropských předmětů v rámci specializovaných obchodů s exotickým tovarem, jako byl například obchod Adolfa Mandla nebo Franze Hromatky. Velký impuls vedoucí ke zvýšení zájmu o mimoevropské předměty vyvolala však především Vídeňské světová výstava v roce 1873, která představila v dosud nevídaném souboru rovněž japonské umění a umělecké řemeslo. Nelze se proto divit, že brzy po založení Umělecko-průmyslového muzea se zájem o tyto mimoevropské výrobky odrážel i v řadě realizovaných výstavních aktivitách muzea. Výraznější výstavní počin, který byl úzce zaměřen pouze na mimoevropská teritoria, mohlo brněnské publikum shlédnout již v roce 1877, kdy Uměleckoprůmyslové muzeum připravilo prezentaci, která představila soubor mimoevropského uměleckého řemesla, jež do Brna z větší míry zapůjčilo Orientální muzeum ve Vídni, doplněný i o další vhodné předměty této provenience od několika místních majitelů. O 6 let později, v roce 1883, nabídlo muzeum brněnské veřejnosti další prezentaci mimoevropské kolekce, tentokrát však již v mnohem ucelenější formě, kdy kromě svých exponátů, se obrátilo na významné obchodníky a sběratele a kolekci pak dále doplnilo i o předměty z veřejných sbírkových fondů, včetně brněnského Františkova muzea. Návštěvníci se tak mohli seznámit s více než tisícem exponátů mimoevropského původu včetně 411 díly původem z Japonska. V prvních třiceti letech existence muzea rovněž postupně narůstal počet akvizic japonského zboží, povětšinou darů, ale i speciálních nákupů. Mezi nejvýznamnějšími přispěvateli figurovaly přední osobnosti brněnského společenského života, jako byli Karl von Offermann, Leopold Himmelreich, obchodníci s mimoevropským zbožím Adolf Mandl a Franz Hromatka nebo rakouské kulturní instituce jako například (k. k.) Ministerium für Cultus und Unterricht. Nákupy se prováděly většinou spontánně, bez ucelenější koncepce podle skromných finančních možností instituce. Z těchto nákupů japonských předmětů bychom měli vzpomenout aspoň soubor japonských předmětů od Heinricha Kautsche (1859–1943), v Praze narozeného sochaře a medailéra. Počátkem 20. století se rozvoj mimoevropské sbírky, a tedy rovněž japonské kolekce Uměleckoprůmyslového muzea bohužel na dlouhou dobu v podstatě zastavil a změnu v rozvoji mimoevropské kolekce umění přinesla až situace po druhé světové válce. Tehdy se podařilo sbírku obohatit o jednu z nejzajímavějších soukromých kolekcí v Československu, kterou v první třetině 20. století shromáždil velký brněnský milovník asijského, a především japonského umění, sochař a medailér Viktor Oppenheimer (1877–1942), jenž zemřel během války ve varšavském ghettu. Především díky péči jeho bratra mohlo muzeum z jeho pozůstalosti zakoupit 735 mimoevropských exponátů většinou původem z Dálného východu, z nichž se do současnosti dochovalo 579 inventárních položek z velké části japonské provenience.Tento soupisový katalog sbírky si klade za cíl ve dvou dílech zpřístupnit veřejnosti komplexně celý soubor japonských předmětů z majetku Moravské galerie v Brně bez snahy o kvalitativní výběr exponátů. První díl je věnován předmětům japonského laku, krabičkám inró, knoflíkům necuke, porcelánu, kamenině, cloisonné, kovovým výrobkům, košíkářskému zboží a váriím. Nejucelenější soubor této části bezesporu tvoří knoflíky necuke, téměř všechny z Oppenheimerovy sbírky, většinou pocházející z 19. století. V českém prostředí je výjimečný také menší, ale kompaktní soubor krabiček inró a rovněž zajímavý konvolut košíků získaný ještě v 19. století, který přibližuje široký dobový zájem o tento druh umělecko-řemeslné produkce určené často ke každodennímu užití. Další rozsáhlý soubor sbírky tvoří japonské mečové ozdoby, které budou jako celek představeny ve druhém díle katalogu.
Czech name
Japonská sbírka Moravské galerie v Brně
Czech description
—
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7027-362-3
Number of pages
313
Publisher name
Moravská galerie v Brně
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—