All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Japanese collection of the Moravian Gallery in Brno

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F24%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00094871:_____/24:N0000016 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://eshop.moravska-galerie.cz/japonska-sbirka-moravske-galerie-v-brne--1--cast/" target="_blank" >https://eshop.moravska-galerie.cz/japonska-sbirka-moravske-galerie-v-brne--1--cast/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Japonská sbírka Moravské galerie v Brně

  • Original language description

    Japonská sbírka Moravské galerie v Brně patří mezi nejvýznamnější soubory tohoto druhu v České republice. První exponáty byly do sbírky získány již v prvním roce založení Umělecko-průmyslového muzea v Brně v roce 1873 a akvizice japonského uměleckého řemesla pokračovaly víceméně pravidelně až do první světové války. Zájem o mimoevropské zboží se v Brně projevoval kontinuálně od počátku 60. let 19. století a bývá spojován rovněž s rozšířením nabídky mimoevropských předmětů v rámci specializovaných obchodů s exotickým tovarem, jako byl například obchod Adolfa Mandla nebo Franze Hromatky. Velký impuls vedoucí ke zvýšení zájmu o mimoevropské předměty vyvolala však především Vídeňské světová výstava v roce 1873, která představila v dosud nevídaném souboru rovněž japonské umění a umělecké řemeslo. Nelze se proto divit, že brzy po založení Umělecko-průmyslového muzea se zájem o tyto mimoevropské výrobky odrážel i v řadě realizovaných výstavních aktivitách muzea. Výraznější výstavní počin, který byl úzce zaměřen pouze na mimoevropská teritoria, mohlo brněnské publikum shlédnout již v roce 1877, kdy Uměleckoprůmyslové muzeum připravilo prezentaci, která představila soubor mimoevropského uměleckého řemesla, jež do Brna z větší míry zapůjčilo Orientální muzeum ve Vídni, doplněný i o další vhodné předměty této provenience od několika místních majitelů. O 6 let později, v roce 1883, nabídlo muzeum brněnské veřejnosti další prezentaci mimoevropské kolekce, tentokrát však již v mnohem ucelenější formě, kdy kromě svých exponátů, se obrátilo na významné obchodníky a sběratele a kolekci pak dále doplnilo i o předměty z veřejných sbírkových fondů, včetně brněnského Františkova muzea. Návštěvníci se tak mohli seznámit s více než tisícem exponátů mimoevropského původu včetně 411 díly původem z Japonska. V prvních třiceti letech existence muzea rovněž postupně narůstal počet akvizic japonského zboží, povětšinou darů, ale i speciálních nákupů. Mezi nejvýznamnějšími přispěvateli figurovaly přední osobnosti brněnského společenského života, jako byli Karl von Offermann, Leopold Himmelreich, obchodníci s mimoevropským zbožím Adolf Mandl a Franz Hromatka nebo rakouské kulturní instituce jako například (k. k.) Ministerium für Cultus und Unterricht. Nákupy se prováděly většinou spontánně, bez ucelenější koncepce podle skromných finančních možností instituce. Z těchto nákupů japonských předmětů bychom měli vzpomenout aspoň soubor japonských předmětů od Heinricha Kautsche (1859–1943), v Praze narozeného sochaře a medailéra. Počátkem 20. století se rozvoj mimoevropské sbírky, a tedy rovněž japonské kolekce Uměleckoprůmyslového muzea bohužel na dlouhou dobu v podstatě zastavil a změnu v rozvoji mimoevropské kolekce umění přinesla až situace po druhé světové válce. Tehdy se podařilo sbírku obohatit o jednu z nejzajímavějších soukromých kolekcí v Československu, kterou v první třetině 20. století shromáždil velký brněnský milovník asijského, a především japonského umění, sochař a medailér Viktor Oppenheimer (1877–1942), jenž zemřel během války ve varšavském ghettu. Především díky péči jeho bratra mohlo muzeum z jeho pozůstalosti zakoupit 735 mimoevropských exponátů většinou původem z Dálného východu, z nichž se do současnosti dochovalo 579 inventárních položek z velké části japonské provenience.Tento soupisový katalog sbírky si klade za cíl ve dvou dílech zpřístupnit veřejnosti komplexně celý soubor japonských předmětů z majetku Moravské galerie v Brně bez snahy o kvalitativní výběr exponátů. První díl je věnován předmětům japonského laku, krabičkám inró, knoflíkům necuke, porcelánu, kamenině, cloisonné, kovovým výrobkům, košíkářskému zboží a váriím. Nejucelenější soubor této části bezesporu tvoří knoflíky necuke, téměř všechny z Oppenheimerovy sbírky, většinou pocházející z 19. století. V českém prostředí je výjimečný také menší, ale kompaktní soubor krabiček inró a rovněž zajímavý konvolut košíků získaný ještě v 19. století, který přibližuje široký dobový zájem o tento druh umělecko-řemeslné produkce určené často ke každodennímu užití. Další rozsáhlý soubor sbírky tvoří japonské mečové ozdoby, které budou jako celek představeny ve druhém díle katalogu.

  • Czech name

    Japonská sbírka Moravské galerie v Brně

  • Czech description

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7027-362-3

  • Number of pages

    313

  • Publisher name

    Moravská galerie v Brně

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book