Carptes 1946-1991: Between Creative Freedom and Ideological Control
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00098574%3A_____%2F17%3AN0000026" target="_blank" >RIV/00098574:_____/17:N0000026 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://muzeumvalassko.cz/zpravy/vysla-publikace-k-120-vyroci-moravske-gobelinove-manufaktury/" target="_blank" >http://muzeumvalassko.cz/zpravy/vysla-publikace-k-120-vyroci-moravske-gobelinove-manufaktury/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Koberce 1946–1992: Mezi tvůrčí svobodou a ideovým dozorem
Original language description
Po politickém převratu došlo k řadě organizačních, provozních a ekonomických změn. Dílny byly začleněny pod průmyslový podnik Textilní tvorba (od 1950), následně pod Ústřední družstvo uměleckých řemesel v Praze (od 1954) a poté pod nově zřízenou organizaci v resortu ministerstva školství a kultury Ústředí uměleckých řemesel (od 1958). Vyráběly se ručně vázané koberce s asymetrickými, tzv. perskými uzly, a to pouze v hustotě 22 500 uzlů na 1 m2. Výrazně se rozšířila produkce tkaných koberců (algavské, kelimy, strukturální-smyčkové a vlasové). Prováděly se technologické experimenty s vizuálně efektními strukturami i s přírodními či umělými materiály. Sortiment se zredukoval na podlahové koberce, ale kobercová technika vázání se uplatnila i u nástěnných tapiserií. Koberce navrhovali jak výtvarníci dílen – žáci A. Kybala, tak i externí výtvarníci – zejména absolventi VŠUP v Praze (především textilních ateliérů Kybala a Fišárka). O vhodnosti návrhu a tedy i o jeho případné realizaci rozhodovaly příslušné komise, jejichž úkolem byl tzv. ideový dozor.
Czech name
Koberce 1946–1992: Mezi tvůrčí svobodou a ideovým dozorem
Czech description
Po politickém převratu došlo k řadě organizačních, provozních a ekonomických změn. Dílny byly začleněny pod průmyslový podnik Textilní tvorba (od 1950), následně pod Ústřední družstvo uměleckých řemesel v Praze (od 1954) a poté pod nově zřízenou organizaci v resortu ministerstva školství a kultury Ústředí uměleckých řemesel (od 1958). Vyráběly se ručně vázané koberce s asymetrickými, tzv. perskými uzly, a to pouze v hustotě 22 500 uzlů na 1 m2. Výrazně se rozšířila produkce tkaných koberců (algavské, kelimy, strukturální-smyčkové a vlasové). Prováděly se technologické experimenty s vizuálně efektními strukturami i s přírodními či umělými materiály. Sortiment se zredukoval na podlahové koberce, ale kobercová technika vázání se uplatnila i u nástěnných tapiserií. Koberce navrhovali jak výtvarníci dílen – žáci A. Kybala, tak i externí výtvarníci – zejména absolventi VŠUP v Praze (především textilních ateliérů Kybala a Fišárka). O vhodnosti návrhu a tedy i o jeho případné realizaci rozhodovaly příslušné komise, jejichž úkolem byl tzv. ideový dozor.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Dílo a jeho předobraz: 120 let Moravské gobelínové manufaktury
ISBN
978-80-907092-0-1
Number of pages of the result
23
Pages from-to
123-145
Number of pages of the book
316
Publisher name
Moravská gobelínová manufaktura
Place of publication
Valašské Meziříčí
UT code for WoS chapter
—