All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Motorists on Šébr and under Šébr. The German automotive club Nordböhmischer Kraftfahrerbund and its place between other motorist clubs in Czechoslovakia

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F19%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00101435:_____/19:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Motoristé na Šébru a pod Šébrem. Německý autoklub Nordböhmischer Kraftfahrerbund a jeho místo mezi motoristickými organizacemi v Československu

  • Original language description

    Je-li 19. století nazýváno stoletím páry, musí být dvacáté zváno stoletím benzínu. Cyklisté a po nich motocyklisté a automobilisté se osvobodili od diktátu jízdních řádů a vrátili dálkovou dopravu na cesty a silnice, jež si ovšem mezitím uzurpovalo venkovské obyvatelstvo. Sotvaže akceptovalo cyklisty, objevili se motoristé na lomozících strojích, jež znervózňovaly hospodářské zvířectvo, zejména koně. Množící se útoky vůči cestujícím individualistům vedly motoristy, zprvu zejména automobilisty, k zakládání spolků pro zesílení svého hlasu ve společnosti, kterou reprezentovali monarchové na koních. Ještě než se stal motorismus společenským fenoménem, bojovali členové autoklubů za bezproblémovou koexistenci motoristů s vozky a proti četným restrikcím ze strany úřadů. Právě na autokluby se v poslední době zaměřuje pozornost historiků, kteří jsou si vědomi zásadní úlohy těchto organizací coby hybatelů rozvoje motorismu. V době první Československé republiky působila na našem území celá řada těchto spolků. Bylo by mylné se domnívat, že velký počet autoklubů koresponduje s vysokou úrovní motorizace našich zemí. Byly spolky tradiční, vzniklé v pionýrských dobách, do nichž bylo obtížné proniknout, autokluby nové, které jejich členové vnímali spíše jako kluby sportovní, kluby profesní, dále spolky značkové a organizace, které se je snažily všechny zastřešit. A všechny tyto spolky zakládali jak Češi, tak čeští Němci. Předválečné Československo dlouho podceňovalo potenciál motorismu a nechávalo vlastníky aut a motocyklů, aby si pomáhali sami. Německému autoklubu "Nordböhmischer Kraftfahrerbund" (NKB) v Rumburku se podařilo sdružit bezmála 2000 motoristů. Jako jeden z mála úzce spolupracoval s Autoklubem republiky Československé a dlouho kladl prospěch řidičů nad národnostní a politické zájmy. Pořádal divácky oblíbené závody na „Šébr“(Schöberberg dnes Stožecké sedlo), vydával časopis, pořádal přednášky a bez ustání bojoval za tuzemské „řidičstvo“. Obstarával dopravní značení, jako jeden z prvních řešil vlastními silami zimní údržbu (klub disponoval sněžnými frézami i motorovými pluhy na sníh) a bez ustání apeloval na zlepšení stavu silnic. Kniha „Motoristé na Šébru a pod Šébrem“ barvitým způsobem představuje činnost NKB v různých rovinách, a ilustruje též proměnu česko-německých vztahů v letech 1918-1938. Publikace je navíc doplněna bohatým obrazovým materiálem, který je v mnoha případech unikátní a publikovaný vůbec poprvé.

  • Czech name

    Motoristé na Šébru a pod Šébrem. Německý autoklub Nordböhmischer Kraftfahrerbund a jeho místo mezi motoristickými organizacemi v Československu

  • Czech description

    Je-li 19. století nazýváno stoletím páry, musí být dvacáté zváno stoletím benzínu. Cyklisté a po nich motocyklisté a automobilisté se osvobodili od diktátu jízdních řádů a vrátili dálkovou dopravu na cesty a silnice, jež si ovšem mezitím uzurpovalo venkovské obyvatelstvo. Sotvaže akceptovalo cyklisty, objevili se motoristé na lomozících strojích, jež znervózňovaly hospodářské zvířectvo, zejména koně. Množící se útoky vůči cestujícím individualistům vedly motoristy, zprvu zejména automobilisty, k zakládání spolků pro zesílení svého hlasu ve společnosti, kterou reprezentovali monarchové na koních. Ještě než se stal motorismus společenským fenoménem, bojovali členové autoklubů za bezproblémovou koexistenci motoristů s vozky a proti četným restrikcím ze strany úřadů. Právě na autokluby se v poslední době zaměřuje pozornost historiků, kteří jsou si vědomi zásadní úlohy těchto organizací coby hybatelů rozvoje motorismu. V době první Československé republiky působila na našem území celá řada těchto spolků. Bylo by mylné se domnívat, že velký počet autoklubů koresponduje s vysokou úrovní motorizace našich zemí. Byly spolky tradiční, vzniklé v pionýrských dobách, do nichž bylo obtížné proniknout, autokluby nové, které jejich členové vnímali spíše jako kluby sportovní, kluby profesní, dále spolky značkové a organizace, které se je snažily všechny zastřešit. A všechny tyto spolky zakládali jak Češi, tak čeští Němci. Předválečné Československo dlouho podceňovalo potenciál motorismu a nechávalo vlastníky aut a motocyklů, aby si pomáhali sami. Německému autoklubu "Nordböhmischer Kraftfahrerbund" (NKB) v Rumburku se podařilo sdružit bezmála 2000 motoristů. Jako jeden z mála úzce spolupracoval s Autoklubem republiky Československé a dlouho kladl prospěch řidičů nad národnostní a politické zájmy. Pořádal divácky oblíbené závody na „Šébr“(Schöberberg dnes Stožecké sedlo), vydával časopis, pořádal přednášky a bez ustání bojoval za tuzemské „řidičstvo“. Obstarával dopravní značení, jako jeden z prvních řešil vlastními silami zimní údržbu (klub disponoval sněžnými frézami i motorovými pluhy na sníh) a bez ustání apeloval na zlepšení stavu silnic. Kniha „Motoristé na Šébru a pod Šébrem“ barvitým způsobem představuje činnost NKB v různých rovinách, a ilustruje též proměnu česko-německých vztahů v letech 1918-1938. Publikace je navíc doplněna bohatým obrazovým materiálem, který je v mnoha případech unikátní a publikovaný vůbec poprvé.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG18P02OVV051" target="_blank" >DG18P02OVV051: Czech Century of Motorism</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-87896-74-7

  • Number of pages

    189

  • Publisher name

    Technické muzeum v Brně

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book