All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

General specifics concerning conservation -restoration of collection items coming from the field City public transport in the Technical Museum Brno

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F20%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00101435:_____/20:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2020/11/Tomas-Kocman.pdf" target="_blank" >https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2020/11/Tomas-Kocman.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Obecná specifika konzervování-restaurování sbírkových předmětů oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně

  • Original language description

    Pro vozidla městské hromadné dopravy jsou charakteristické specifické postupy konzervování-restaurování. Sbírka tohoto oboru v Technickém muzeu v Brně je největší v ČR, přičemž obsahuje více než sto tramvají (motorových a vlečných vozů), trolejbusů, autobusů a autobusových přívěsů. Zastoupeny jsou v ní v menší míře též parní a elektrické lokomotivy, železniční vozy a speciální technologická vozidla. Restaurování vozidel MHD ve většině případů vykonávají pracoviště, která provádějí opravy a údržbu běžně provozovaných vozidel MHD. Postup restaurování historických vozidel musí být i přesto veden v souladu s jejich historickou,technickou i estetickou hodnotou. Důležitá je též obnova jejich funkčnosti s cílem prezentovat je v pojízdném stavu širší veřejnosti, a to v souladu s platnou legislativou při příležitostných předváděcích jízdách. Vozidla MHD byla do sbírky získána nejčastěji ve stavu po vyřazení z provozu, veškeré jejich součásti tak byly maximálně opotřebené, ohrožené postupující korozí. Až na výjimky proto není žádoucí uchovávat je a prezentovat v nálezovém stavu. Na základě padesátileté praxe Technického muzea v Brně lze dospět k závěru, že optimálním postupem je kompletní konzervování-restaurování konkrétního vozidla v rozsahu generální opravy, spojené s uvedením tohoto vozidla do odpovídající historicky doložené podoby. Nelze přehlédnout analogii s postupy restaurování a uchování historických silničních vozidel, jejichž principy formulovala Mezinárodní federace historických vozidel FIVA v jednotlivých článcích Turínské charty, a kterými se Technické muzeum v Brně při péči o sbírku historických vozidel MHD řídí od počátku jejího budování.

  • Czech name

    Obecná specifika konzervování-restaurování sbírkových předmětů oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně

  • Czech description

    Pro vozidla městské hromadné dopravy jsou charakteristické specifické postupy konzervování-restaurování. Sbírka tohoto oboru v Technickém muzeu v Brně je největší v ČR, přičemž obsahuje více než sto tramvají (motorových a vlečných vozů), trolejbusů, autobusů a autobusových přívěsů. Zastoupeny jsou v ní v menší míře též parní a elektrické lokomotivy, železniční vozy a speciální technologická vozidla. Restaurování vozidel MHD ve většině případů vykonávají pracoviště, která provádějí opravy a údržbu běžně provozovaných vozidel MHD. Postup restaurování historických vozidel musí být i přesto veden v souladu s jejich historickou,technickou i estetickou hodnotou. Důležitá je též obnova jejich funkčnosti s cílem prezentovat je v pojízdném stavu širší veřejnosti, a to v souladu s platnou legislativou při příležitostných předváděcích jízdách. Vozidla MHD byla do sbírky získána nejčastěji ve stavu po vyřazení z provozu, veškeré jejich součásti tak byly maximálně opotřebené, ohrožené postupující korozí. Až na výjimky proto není žádoucí uchovávat je a prezentovat v nálezovém stavu. Na základě padesátileté praxe Technického muzea v Brně lze dospět k závěru, že optimálním postupem je kompletní konzervování-restaurování konkrétního vozidla v rozsahu generální opravy, spojené s uvedením tohoto vozidla do odpovídající historicky doložené podoby. Nelze přehlédnout analogii s postupy restaurování a uchování historických silničních vozidel, jejichž principy formulovala Mezinárodní federace historických vozidel FIVA v jednotlivých článcích Turínské charty, a kterými se Technické muzeum v Brně při péči o sbírku historických vozidel MHD řídí od počátku jejího budování.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10406 - Analytical chemistry

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Fórum pro konzervátory-restaurátory

  • ISSN

    1805-0050

  • e-ISSN

    2571-4384

  • Volume of the periodical

    neuveden

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

    82-86

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database