General specifics concerning conservation -restoration of collection items coming from the field City public transport in the Technical Museum Brno
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F20%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00101435:_____/20:N0000006 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2020/11/Tomas-Kocman.pdf" target="_blank" >https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2020/11/Tomas-Kocman.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Obecná specifika konzervování-restaurování sbírkových předmětů oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně
Original language description
Pro vozidla městské hromadné dopravy jsou charakteristické specifické postupy konzervování-restaurování. Sbírka tohoto oboru v Technickém muzeu v Brně je největší v ČR, přičemž obsahuje více než sto tramvají (motorových a vlečných vozů), trolejbusů, autobusů a autobusových přívěsů. Zastoupeny jsou v ní v menší míře též parní a elektrické lokomotivy, železniční vozy a speciální technologická vozidla. Restaurování vozidel MHD ve většině případů vykonávají pracoviště, která provádějí opravy a údržbu běžně provozovaných vozidel MHD. Postup restaurování historických vozidel musí být i přesto veden v souladu s jejich historickou,technickou i estetickou hodnotou. Důležitá je též obnova jejich funkčnosti s cílem prezentovat je v pojízdném stavu širší veřejnosti, a to v souladu s platnou legislativou při příležitostných předváděcích jízdách. Vozidla MHD byla do sbírky získána nejčastěji ve stavu po vyřazení z provozu, veškeré jejich součásti tak byly maximálně opotřebené, ohrožené postupující korozí. Až na výjimky proto není žádoucí uchovávat je a prezentovat v nálezovém stavu. Na základě padesátileté praxe Technického muzea v Brně lze dospět k závěru, že optimálním postupem je kompletní konzervování-restaurování konkrétního vozidla v rozsahu generální opravy, spojené s uvedením tohoto vozidla do odpovídající historicky doložené podoby. Nelze přehlédnout analogii s postupy restaurování a uchování historických silničních vozidel, jejichž principy formulovala Mezinárodní federace historických vozidel FIVA v jednotlivých článcích Turínské charty, a kterými se Technické muzeum v Brně při péči o sbírku historických vozidel MHD řídí od počátku jejího budování.
Czech name
Obecná specifika konzervování-restaurování sbírkových předmětů oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně
Czech description
Pro vozidla městské hromadné dopravy jsou charakteristické specifické postupy konzervování-restaurování. Sbírka tohoto oboru v Technickém muzeu v Brně je největší v ČR, přičemž obsahuje více než sto tramvají (motorových a vlečných vozů), trolejbusů, autobusů a autobusových přívěsů. Zastoupeny jsou v ní v menší míře též parní a elektrické lokomotivy, železniční vozy a speciální technologická vozidla. Restaurování vozidel MHD ve většině případů vykonávají pracoviště, která provádějí opravy a údržbu běžně provozovaných vozidel MHD. Postup restaurování historických vozidel musí být i přesto veden v souladu s jejich historickou,technickou i estetickou hodnotou. Důležitá je též obnova jejich funkčnosti s cílem prezentovat je v pojízdném stavu širší veřejnosti, a to v souladu s platnou legislativou při příležitostných předváděcích jízdách. Vozidla MHD byla do sbírky získána nejčastěji ve stavu po vyřazení z provozu, veškeré jejich součásti tak byly maximálně opotřebené, ohrožené postupující korozí. Až na výjimky proto není žádoucí uchovávat je a prezentovat v nálezovém stavu. Na základě padesátileté praxe Technického muzea v Brně lze dospět k závěru, že optimálním postupem je kompletní konzervování-restaurování konkrétního vozidla v rozsahu generální opravy, spojené s uvedením tohoto vozidla do odpovídající historicky doložené podoby. Nelze přehlédnout analogii s postupy restaurování a uchování historických silničních vozidel, jejichž principy formulovala Mezinárodní federace historických vozidel FIVA v jednotlivých článcích Turínské charty, a kterými se Technické muzeum v Brně při péči o sbírku historických vozidel MHD řídí od počátku jejího budování.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
10406 - Analytical chemistry
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Fórum pro konzervátory-restaurátory
ISSN
1805-0050
e-ISSN
2571-4384
Volume of the periodical
neuveden
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
5
Pages from-to
82-86
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—