All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Czech Century of Motoring II. Motoring as a means of leisure

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F20%3AN0000023" target="_blank" >RIV/00101435:_____/20:N0000023 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    České století motorismu II. Motorismus jako prostředek volného času

  • Original language description

    Automobil se stal symbolem 20. století a je i fenoménem doby dnešní. Zasáhl do všech sfér lidského života a otevřel lidem nové obzory. Zpočátku byl chápán jako prostředek zábavy či luxusní „hračka pro vyvolené“. Vlastnit automobil se velmi brzy stalo záležitostí prestiže a ukázkou sociálního postavení, neboť si ho mohly dovolit pouze nejbohatší vrstvy obyvatelstva. Vnímání „českého“ motorismu zahrnuje celé spektrum aspektů. České století motorismu II – Motorismus jako prostředek trávení volného času je kolektivní publikací, kde se jednotliví autoři snaží postihnout téma působení a funkce fenoménu motorismu ve volném čase člověka. Už ve 2. pol. 19. stol. se začíná projevovat vliv rozvoje vědy a techniky ve způsobu trávení volného času. S rozvojem motorismu a jeho dostupnosti pro širší vrstvy obyvatelstva, ve 20.-30. letech 20. století se otevírají také nové příležitosti jak využít volný čas pestřejším způsobem. Různorodost motoristické činnosti nabízí celou škálu nevšedních zážitků a možností, což výrazně přispělo ke změně životního stylu společnosti. Základním hybatelem této proměny v souvislosti s počátky automobilismu nebyli vždy jednotlivci, ale především první motoristické kluby. "Zlatou éru" automobilismu a spolkové činnosti přestavuje meziválečné období. Kluby byly mnohdy zásadním činitelem v rozvoji dopravy a základní infrastruktury, stejně jako pořadateli závodů a soutěží. Pro své členy často organizovaly volnočasové aktivity, např. výjezdy, výlety, vzdělávací kurzy a osvětové přednášky pro veřejnost. Samostatnou kapitolou a do jisté míry ovlivňující rozvoj motorismu bylo individuální cestování, jehož reflexí se staly články v motoristickém tisku. Blízkost tématu je také spjata s rozmachem automobilek a výrobních závodů, stejně tak konstruktérů a designérů. „Zlatou éru“ motorismu utlumil až nástup druhé světové války, kdy byly přerušeny vybudované vazby, struktury i činnost motoristických organizací. Po únorovém převratu, v roce 1948, navíc došlo k zániku svébytnosti firem, způsobeném plošným znárodňováním. Byly utlumeny spolkové aktivity, které byly posléze rovněž centralizovány a mohly být provozovány pouze pod hlavičkou státní organizace SVAZARM. Aktivity motoristických nadšenců tak sice pokračovaly, ale už ve zcela jiném duchu.

  • Czech name

    České století motorismu II. Motorismus jako prostředek volného času

  • Czech description

    Automobil se stal symbolem 20. století a je i fenoménem doby dnešní. Zasáhl do všech sfér lidského života a otevřel lidem nové obzory. Zpočátku byl chápán jako prostředek zábavy či luxusní „hračka pro vyvolené“. Vlastnit automobil se velmi brzy stalo záležitostí prestiže a ukázkou sociálního postavení, neboť si ho mohly dovolit pouze nejbohatší vrstvy obyvatelstva. Vnímání „českého“ motorismu zahrnuje celé spektrum aspektů. České století motorismu II – Motorismus jako prostředek trávení volného času je kolektivní publikací, kde se jednotliví autoři snaží postihnout téma působení a funkce fenoménu motorismu ve volném čase člověka. Už ve 2. pol. 19. stol. se začíná projevovat vliv rozvoje vědy a techniky ve způsobu trávení volného času. S rozvojem motorismu a jeho dostupnosti pro širší vrstvy obyvatelstva, ve 20.-30. letech 20. století se otevírají také nové příležitosti jak využít volný čas pestřejším způsobem. Různorodost motoristické činnosti nabízí celou škálu nevšedních zážitků a možností, což výrazně přispělo ke změně životního stylu společnosti. Základním hybatelem této proměny v souvislosti s počátky automobilismu nebyli vždy jednotlivci, ale především první motoristické kluby. "Zlatou éru" automobilismu a spolkové činnosti přestavuje meziválečné období. Kluby byly mnohdy zásadním činitelem v rozvoji dopravy a základní infrastruktury, stejně jako pořadateli závodů a soutěží. Pro své členy často organizovaly volnočasové aktivity, např. výjezdy, výlety, vzdělávací kurzy a osvětové přednášky pro veřejnost. Samostatnou kapitolou a do jisté míry ovlivňující rozvoj motorismu bylo individuální cestování, jehož reflexí se staly články v motoristickém tisku. Blízkost tématu je také spjata s rozmachem automobilek a výrobních závodů, stejně tak konstruktérů a designérů. „Zlatou éru“ motorismu utlumil až nástup druhé světové války, kdy byly přerušeny vybudované vazby, struktury i činnost motoristických organizací. Po únorovém převratu, v roce 1948, navíc došlo k zániku svébytnosti firem, způsobeném plošným znárodňováním. Byly utlumeny spolkové aktivity, které byly posléze rovněž centralizovány a mohly být provozovány pouze pod hlavičkou státní organizace SVAZARM. Aktivity motoristických nadšenců tak sice pokračovaly, ale už ve zcela jiném duchu.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG18P02OVV051" target="_blank" >DG18P02OVV051: Czech Century of Motorism</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-87896-85-3

  • Number of pages

    327

  • Publisher name

    Technické muzeum v Brně

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book