Czech Century of Motoring II. Motoring as a means of leisure
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F20%3AN0000023" target="_blank" >RIV/00101435:_____/20:N0000023 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
České století motorismu II. Motorismus jako prostředek volného času
Original language description
Automobil se stal symbolem 20. století a je i fenoménem doby dnešní. Zasáhl do všech sfér lidského života a otevřel lidem nové obzory. Zpočátku byl chápán jako prostředek zábavy či luxusní „hračka pro vyvolené“. Vlastnit automobil se velmi brzy stalo záležitostí prestiže a ukázkou sociálního postavení, neboť si ho mohly dovolit pouze nejbohatší vrstvy obyvatelstva. Vnímání „českého“ motorismu zahrnuje celé spektrum aspektů. České století motorismu II – Motorismus jako prostředek trávení volného času je kolektivní publikací, kde se jednotliví autoři snaží postihnout téma působení a funkce fenoménu motorismu ve volném čase člověka. Už ve 2. pol. 19. stol. se začíná projevovat vliv rozvoje vědy a techniky ve způsobu trávení volného času. S rozvojem motorismu a jeho dostupnosti pro širší vrstvy obyvatelstva, ve 20.-30. letech 20. století se otevírají také nové příležitosti jak využít volný čas pestřejším způsobem. Různorodost motoristické činnosti nabízí celou škálu nevšedních zážitků a možností, což výrazně přispělo ke změně životního stylu společnosti. Základním hybatelem této proměny v souvislosti s počátky automobilismu nebyli vždy jednotlivci, ale především první motoristické kluby. "Zlatou éru" automobilismu a spolkové činnosti přestavuje meziválečné období. Kluby byly mnohdy zásadním činitelem v rozvoji dopravy a základní infrastruktury, stejně jako pořadateli závodů a soutěží. Pro své členy často organizovaly volnočasové aktivity, např. výjezdy, výlety, vzdělávací kurzy a osvětové přednášky pro veřejnost. Samostatnou kapitolou a do jisté míry ovlivňující rozvoj motorismu bylo individuální cestování, jehož reflexí se staly články v motoristickém tisku. Blízkost tématu je také spjata s rozmachem automobilek a výrobních závodů, stejně tak konstruktérů a designérů. „Zlatou éru“ motorismu utlumil až nástup druhé světové války, kdy byly přerušeny vybudované vazby, struktury i činnost motoristických organizací. Po únorovém převratu, v roce 1948, navíc došlo k zániku svébytnosti firem, způsobeném plošným znárodňováním. Byly utlumeny spolkové aktivity, které byly posléze rovněž centralizovány a mohly být provozovány pouze pod hlavičkou státní organizace SVAZARM. Aktivity motoristických nadšenců tak sice pokračovaly, ale už ve zcela jiném duchu.
Czech name
České století motorismu II. Motorismus jako prostředek volného času
Czech description
Automobil se stal symbolem 20. století a je i fenoménem doby dnešní. Zasáhl do všech sfér lidského života a otevřel lidem nové obzory. Zpočátku byl chápán jako prostředek zábavy či luxusní „hračka pro vyvolené“. Vlastnit automobil se velmi brzy stalo záležitostí prestiže a ukázkou sociálního postavení, neboť si ho mohly dovolit pouze nejbohatší vrstvy obyvatelstva. Vnímání „českého“ motorismu zahrnuje celé spektrum aspektů. České století motorismu II – Motorismus jako prostředek trávení volného času je kolektivní publikací, kde se jednotliví autoři snaží postihnout téma působení a funkce fenoménu motorismu ve volném čase člověka. Už ve 2. pol. 19. stol. se začíná projevovat vliv rozvoje vědy a techniky ve způsobu trávení volného času. S rozvojem motorismu a jeho dostupnosti pro širší vrstvy obyvatelstva, ve 20.-30. letech 20. století se otevírají také nové příležitosti jak využít volný čas pestřejším způsobem. Různorodost motoristické činnosti nabízí celou škálu nevšedních zážitků a možností, což výrazně přispělo ke změně životního stylu společnosti. Základním hybatelem této proměny v souvislosti s počátky automobilismu nebyli vždy jednotlivci, ale především první motoristické kluby. "Zlatou éru" automobilismu a spolkové činnosti přestavuje meziválečné období. Kluby byly mnohdy zásadním činitelem v rozvoji dopravy a základní infrastruktury, stejně jako pořadateli závodů a soutěží. Pro své členy často organizovaly volnočasové aktivity, např. výjezdy, výlety, vzdělávací kurzy a osvětové přednášky pro veřejnost. Samostatnou kapitolou a do jisté míry ovlivňující rozvoj motorismu bylo individuální cestování, jehož reflexí se staly články v motoristickém tisku. Blízkost tématu je také spjata s rozmachem automobilek a výrobních závodů, stejně tak konstruktérů a designérů. „Zlatou éru“ motorismu utlumil až nástup druhé světové války, kdy byly přerušeny vybudované vazby, struktury i činnost motoristických organizací. Po únorovém převratu, v roce 1948, navíc došlo k zániku svébytnosti firem, způsobeném plošným znárodňováním. Byly utlumeny spolkové aktivity, které byly posléze rovněž centralizovány a mohly být provozovány pouze pod hlavičkou státní organizace SVAZARM. Aktivity motoristických nadšenců tak sice pokračovaly, ale už ve zcela jiném duchu.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV051" target="_blank" >DG18P02OVV051: Czech Century of Motorism</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-87896-85-3
Number of pages
327
Publisher name
Technické muzeum v Brně
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—