Existential anxiety in medical students matters: an exploratory pilot study of the occurrence of the existential distress phenomenon in the Czech medical students
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00209805%3A_____%2F24%3A00079838" target="_blank" >RIV/00209805:_____/24:00079838 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216224:14110/24:00136750
Result on the web
<a href="https://www.palmed.cz/pm/article/view/201" target="_blank" >https://www.palmed.cz/pm/article/view/201</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Na existenciální úzkosti u studentů medicíny záleží: pilotní studie výskytu fenoménu u českých studentů medicíny
Original language description
Úvod: existenciální úzkost není pouze zkušeností terminálně nemocných. Studenti lékařských fakultjsou tématu smrti vystaveni od začátku svého studia. Aby bylo možné se tématem existenciálníúzkosti zabývat ve výuce na fakultách napříč obory, je nezbytné získat informace o jejím výskytua kontextu.Metody: provedli jsme dotazníkový průzkum na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity,kterého se zúčastnilo 622 studentů (394 studentů všeobecného lékařství a 228 studentů z jinýchzdravotnických oborů). Průzkum cílil na vlastní zkušenost studentů s existenciální úzkostí a na jejichpostoje k zařazení tohoto tématu do výuky. Výsledky: výsledky ukázaly, že významná část studentůmedicíny (47,9 %) zažívá v určité míře existenciální úzkost, přičemž mezi studenty všeobecnéholékařství a studenty jiných zdravotnických oborů nebyl nalezen významný rozdíl. 87,5 % studentůse domnívá, že pacienti o tématu smrti a umírání otevřeně nehovoří, i když je přítomné.96 % studentů uvádí, že zdravotníci by měli mít komunikační dovednosti, jak o existenciálnímdistresu s pacienty hovořit a 86 % studentů se domnívá, že práce s vlastní existenciální úzkostí bytaké měla být součástí kurzu lékařské psychologie. Za nejčastější překážky v komunikaci o těchtotématech studenti považují nedostatek komunikačních dovedností a problém s volbou správnýchslov (57,4 %), strach z vlastních emocí (52,6 %) a strach z emocionálních reakcí pacientů (48,1 %).Závěr: Naše pilotní studie ukazuje, že strach a úzkost související se smrtí a umíráním jsou mezistudenty medicíny přítomné a že existenciální úzkost představuje důležité téma, které je třebateoreticky i prakticky integrovat do výuky na lékařských fakultách, a to nejen pro studentyvšeobecného lékařství, ale i zdravotníky ostatních odborností.
Czech name
Na existenciální úzkosti u studentů medicíny záleží: pilotní studie výskytu fenoménu u českých studentů medicíny
Czech description
Úvod: existenciální úzkost není pouze zkušeností terminálně nemocných. Studenti lékařských fakultjsou tématu smrti vystaveni od začátku svého studia. Aby bylo možné se tématem existenciálníúzkosti zabývat ve výuce na fakultách napříč obory, je nezbytné získat informace o jejím výskytua kontextu.Metody: provedli jsme dotazníkový průzkum na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity,kterého se zúčastnilo 622 studentů (394 studentů všeobecného lékařství a 228 studentů z jinýchzdravotnických oborů). Průzkum cílil na vlastní zkušenost studentů s existenciální úzkostí a na jejichpostoje k zařazení tohoto tématu do výuky. Výsledky: výsledky ukázaly, že významná část studentůmedicíny (47,9 %) zažívá v určité míře existenciální úzkost, přičemž mezi studenty všeobecnéholékařství a studenty jiných zdravotnických oborů nebyl nalezen významný rozdíl. 87,5 % studentůse domnívá, že pacienti o tématu smrti a umírání otevřeně nehovoří, i když je přítomné.96 % studentů uvádí, že zdravotníci by měli mít komunikační dovednosti, jak o existenciálnímdistresu s pacienty hovořit a 86 % studentů se domnívá, že práce s vlastní existenciální úzkostí bytaké měla být součástí kurzu lékařské psychologie. Za nejčastější překážky v komunikaci o těchtotématech studenti považují nedostatek komunikačních dovedností a problém s volbou správnýchslov (57,4 %), strach z vlastních emocí (52,6 %) a strach z emocionálních reakcí pacientů (48,1 %).Závěr: Naše pilotní studie ukazuje, že strach a úzkost související se smrtí a umíráním jsou mezistudenty medicíny přítomné a že existenciální úzkost představuje důležité téma, které je třebateoreticky i prakticky integrovat do výuky na lékařských fakultách, a to nejen pro studentyvšeobecného lékařství, ale i zdravotníky ostatních odborností.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Paliativní medicína
ISSN
2695-1495
e-ISSN
2695-1509
Volume of the periodical
5
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
18-26
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—