The Concept of Addiction in Curricular Documents in What Is Now the Czech Republic from 1918 to 2023
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F24%3A10494854" target="_blank" >RIV/00216208:11110/24:10494854 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=tJ61VREMmw" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=tJ61VREMmw</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.35198/01-2024-002-004" target="_blank" >10.35198/01-2024-002-004</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pojetí závislostí v kurikulárních dokumentech v České republice mezi lety 1918–2023
Original language description
Východiska: Kurikulární dokumenty představují klíčové podklady definující vzdělávací obsah, cíle a strategii vzdělávání. Již v období Rakouska-Uherska se v učivu objevuje téma návykových látek a závislostí. Tato problematika se v tuzemském učivu dynamicky vyvíjela a proměňovala od tradičního pojetí alkoholismu a hraní karet až po moderní trendy a digitální závislosti. Cíle: Zmapovat a popsat výskyt tématiky závislostí v učebních osnovách a rámcových vzdělávacích programech pro základní vzdělávání v českých zemích od roku 1918 do roku 2023. Metody | Byla využita kvalitativní metoda heuristické analýzy sekundárních dat. Do studie bylo zařazeno učivo vyskytující se v tuzemských kurikulárních dokumentech pro školy odpovídající dnešnímu prvnímu a druhému stupni základní školy mezi lety 1918-2023. Analyzovány byly pouze dokumenty věnující se problematice závislostí, závislostního chování a návykových látek. Identifikované učivo bylo vzájemně komparováno, byl popsán vývoj učebních dokumentů v čase a interpretovány historické souvislosti. Výsledky: Zjištění ukazují, že pojetí závislostí v pedagogice významně ovlivňovaly společenské události a politické poměry daného období. Problematika závislostí prolíná všemi sledovanými obdobími, a je tudíž zohledněna v téměř všech dobových kurikulárních dokumentech zabývajících se předmětově uvedenou tématikou. Výjimku tvoří pouze období 50., 60. let a období normalizační, kdy je z ideových důvodů vytlačena propagandistickými tendenčními aspekty. Závěry: Přístup k tématice závislostí v českém vzdělávání se výrazně měnil v závislosti na politických a společenských podmínkách, přičemž ideologické tlaky některých období vedly k výrazným odchylkám v jejím začlenění do kurikulárních dokumentů
Czech name
Pojetí závislostí v kurikulárních dokumentech v České republice mezi lety 1918–2023
Czech description
Východiska: Kurikulární dokumenty představují klíčové podklady definující vzdělávací obsah, cíle a strategii vzdělávání. Již v období Rakouska-Uherska se v učivu objevuje téma návykových látek a závislostí. Tato problematika se v tuzemském učivu dynamicky vyvíjela a proměňovala od tradičního pojetí alkoholismu a hraní karet až po moderní trendy a digitální závislosti. Cíle: Zmapovat a popsat výskyt tématiky závislostí v učebních osnovách a rámcových vzdělávacích programech pro základní vzdělávání v českých zemích od roku 1918 do roku 2023. Metody | Byla využita kvalitativní metoda heuristické analýzy sekundárních dat. Do studie bylo zařazeno učivo vyskytující se v tuzemských kurikulárních dokumentech pro školy odpovídající dnešnímu prvnímu a druhému stupni základní školy mezi lety 1918-2023. Analyzovány byly pouze dokumenty věnující se problematice závislostí, závislostního chování a návykových látek. Identifikované učivo bylo vzájemně komparováno, byl popsán vývoj učebních dokumentů v čase a interpretovány historické souvislosti. Výsledky: Zjištění ukazují, že pojetí závislostí v pedagogice významně ovlivňovaly společenské události a politické poměry daného období. Problematika závislostí prolíná všemi sledovanými obdobími, a je tudíž zohledněna v téměř všech dobových kurikulárních dokumentech zabývajících se předmětově uvedenou tématikou. Výjimku tvoří pouze období 50., 60. let a období normalizační, kdy je z ideových důvodů vytlačena propagandistickými tendenčními aspekty. Závěry: Přístup k tématice závislostí v českém vzdělávání se výrazně měnil v závislosti na politických a společenských podmínkách, přičemž ideologické tlaky některých období vedly k výrazným odchylkám v jejím začlenění do kurikulárních dokumentů
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
30312 - Substance abuse
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Adiktologie v preventivní a léčebné praxi
ISSN
2570-8120
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
104-113
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—