Methodological guidelines for specific improvement of moral competence of medical professionals and doctors in the Czech environment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11130%2F23%3A10493827" target="_blank" >RIV/00216208:11130/23:10493827 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://etikamedika.cz" target="_blank" >http://etikamedika.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodický pokyn pro specifické zvyšování morální kompetence mediků a lékařů v českém prostředí
Original language description
Metodický pokyn vznikl jako výsledek projektu TAČR (závěrečná zpráva) v rámci Programu Éta v projektu Zvyšování morální kompetence. Projekt byl zaměřen na zlepšení kvality výuky lékařské etiky a bioetiky v České republice. Základním účelem projektu bylo to, aby studenti medicíny vstupovali do medicínské praxe dostatečně připraveni na nové etické výzvy, které s sebou moderní medicína přináší. Z toho důvodu bylo hlavním cílem řešitelského týmu najít vhodnou metodu výuky lékařské etiky a bioetiky, která by využívala zkušeností z medicínské praxe (seznámení s praktickou lékařskou etikou) a zároveň zvyšovala i morální kompetenci mediků. Z uvedených důvodů je vhodné, aby výuka byla uspořádána novým způsobem, který by se dostatečně zabýval otázkou morální kompetence a zároveň otázkou odborné etické průpravy zaměřené na dilemata, se kterými se v praxi mohou lékaři (a obecně zdravotničtí pracovníci) setkávat (medicínsko-etická erudice).Předložený metodický pokyn je výsledkem vědeckého úsilí řešitelského týmu, který v tomto projektu využil zavedených a osvědčených výukových metod ze zahraniční praxe, které ovšem modifikoval pro specifické české medicínské prostředí. Metodika popisuje i zcela inovativní výukové metody, které se dosud v zahraničí pro lékařskou etiku nevyužívaly nebo využívaly v minimálním množství - zejména metoda storytellingu se specificky českými kazuistikami (metoda StorEd).
Czech name
Metodický pokyn pro specifické zvyšování morální kompetence mediků a lékařů v českém prostředí
Czech description
Metodický pokyn vznikl jako výsledek projektu TAČR (závěrečná zpráva) v rámci Programu Éta v projektu Zvyšování morální kompetence. Projekt byl zaměřen na zlepšení kvality výuky lékařské etiky a bioetiky v České republice. Základním účelem projektu bylo to, aby studenti medicíny vstupovali do medicínské praxe dostatečně připraveni na nové etické výzvy, které s sebou moderní medicína přináší. Z toho důvodu bylo hlavním cílem řešitelského týmu najít vhodnou metodu výuky lékařské etiky a bioetiky, která by využívala zkušeností z medicínské praxe (seznámení s praktickou lékařskou etikou) a zároveň zvyšovala i morální kompetenci mediků. Z uvedených důvodů je vhodné, aby výuka byla uspořádána novým způsobem, který by se dostatečně zabýval otázkou morální kompetence a zároveň otázkou odborné etické průpravy zaměřené na dilemata, se kterými se v praxi mohou lékaři (a obecně zdravotničtí pracovníci) setkávat (medicínsko-etická erudice).Předložený metodický pokyn je výsledkem vědeckého úsilí řešitelského týmu, který v tomto projektu využil zavedených a osvědčených výukových metod ze zahraniční praxe, které ovšem modifikoval pro specifické české medicínské prostředí. Metodika popisuje i zcela inovativní výukové metody, které se dosud v zahraničí pro lékařskou etiku nevyužívaly nebo využívaly v minimálním množství - zejména metoda storytellingu se specificky českými kazuistikami (metoda StorEd).
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
30311 - Medical ethics
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL05000114" target="_blank" >TL05000114: The Enhancement of Moral Competence in Medicine</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
105
Place of publication
—
Publisher/client name
1
Version
—