The image of enemy in Czechoslovakia 1948-1956
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10123995" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10123995 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Obraz nepřítele v Československu 1948-1956
Original language description
Příspěvek se věnuje důležitému nástroji propagandy - vytváření obrazu nepřítele. Zabývá se teoretickými aspekty obrazu nepřítele, které jsou ilustrovány na příkladu komunistické propagandy v Československu. v letech 1948-1956. Obraz nepřítele tvoří antropologickou konstantu, která se vyskytuje již od počátku lidských dějin. Utváření obrazů nepřítele úzce souvisí s utvářením obrazů druhého - jiného, vůči komu se člověk vymezuje. Tento mechanismus se zvlášť výrazně projevuje při formování kolektivních identit. Člověk se identifikuje s idealizovaným obrazem své vlastní skupiny a vymezuje se vůči cizí skupině, vytváří se obraz nepřítele. Externalizací negativních vlastností na vnějšího nepřítele jsou uspokojivě řešeny vnitřní problémy společnosti a je zachována její integrita. Komunistická propaganda využívala obrazů nepřítele k formování nové kolektivní identity - nového socialistického člověka. Obraz nepřítele byl diverzifikován a proměňoval se v čase, využíval stávající stereotypy - nap
Czech name
Obraz nepřítele v Československu 1948-1956
Czech description
Příspěvek se věnuje důležitému nástroji propagandy - vytváření obrazu nepřítele. Zabývá se teoretickými aspekty obrazu nepřítele, které jsou ilustrovány na příkladu komunistické propagandy v Československu. v letech 1948-1956. Obraz nepřítele tvoří antropologickou konstantu, která se vyskytuje již od počátku lidských dějin. Utváření obrazů nepřítele úzce souvisí s utvářením obrazů druhého - jiného, vůči komu se člověk vymezuje. Tento mechanismus se zvlášť výrazně projevuje při formování kolektivních identit. Člověk se identifikuje s idealizovaným obrazem své vlastní skupiny a vymezuje se vůči cizí skupině, vytváří se obraz nepřítele. Externalizací negativních vlastností na vnějšího nepřítele jsou uspokojivě řešeny vnitřní problémy společnosti a je zachována její integrita. Komunistická propaganda využívala obrazů nepřítele k formování nové kolektivní identity - nového socialistického člověka. Obraz nepřítele byl diverzifikován a proměňoval se v čase, využíval stávající stereotypy - nap
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Kontexty propagandy
ISBN
978-80-7395-515-1
Number of pages of the result
8
Pages from-to
181-188
Number of pages of the book
350
Publisher name
Univerzita Pardubice
Place of publication
Pardubice
UT code for WoS chapter
—