Views (that make pictures
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10127868" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10127868 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pohledy (které tvoří obrazy)
Original language description
Pohledy (které tvoří obrazy) jsou specifickým textem jak po stránce tématické, tak po stránce výstavby. Čtenář vstupuje do dialogu, který oba autoři vedou, jdouce paralelně k témuž cíli - obrazu. Autoři si vzájemně půjčují slova a věty, a jejich prostřednictvím konstruují své/zmíněné pohledy. Vychází přitom z pojmu obraz, který, zdá se, používáme snadno až do okamžiku, kdy je třeba jej alespoň zhruba definovat. Jednou z paralelních cest jeho definice se stává zkoumání kontextu, ve kterém obrazy (v Nizozemí v 17.století) vznikaly. V horizontální rovině zahrnuje např. vědu a techniku, filozofii, náboženství, ve vertikálním se dotýká skutečného života - totiž Mukařovského noetické báze. Druhá cesta pak hledá obraz v jeho percepci, interpretaci a věnuje se teoretickým otázkám spojeným s výtvarným uměním v širokých konotacích od fyziologických až k semiotickým. Je-li první rovina pohledem objektovým, kazuistickým, a tedy skutečně pohledem prvním, je druhý pohled spíše principielní a metafyzický. Oba pohledy jsou, jak bylo řečeno, zaměřeny na jeden cíl. A přesto, že jsou jakoby rovnoběžné, neprotnou se v identické nazírání. Cílem obou pohledů je totiž zůstat sobě navzájem na dohled. A někde mezi tím "se tvoří" obrazy.
Czech name
Pohledy (které tvoří obrazy)
Czech description
Pohledy (které tvoří obrazy) jsou specifickým textem jak po stránce tématické, tak po stránce výstavby. Čtenář vstupuje do dialogu, který oba autoři vedou, jdouce paralelně k témuž cíli - obrazu. Autoři si vzájemně půjčují slova a věty, a jejich prostřednictvím konstruují své/zmíněné pohledy. Vychází přitom z pojmu obraz, který, zdá se, používáme snadno až do okamžiku, kdy je třeba jej alespoň zhruba definovat. Jednou z paralelních cest jeho definice se stává zkoumání kontextu, ve kterém obrazy (v Nizozemí v 17.století) vznikaly. V horizontální rovině zahrnuje např. vědu a techniku, filozofii, náboženství, ve vertikálním se dotýká skutečného života - totiž Mukařovského noetické báze. Druhá cesta pak hledá obraz v jeho percepci, interpretaci a věnuje se teoretickým otázkám spojeným s výtvarným uměním v širokých konotacích od fyziologických až k semiotickým. Je-li první rovina pohledem objektovým, kazuistickým, a tedy skutečně pohledem prvním, je druhý pohled spíše principielní a metafyzický. Oba pohledy jsou, jak bylo řečeno, zaměřeny na jeden cíl. A přesto, že jsou jakoby rovnoběžné, neprotnou se v identické nazírání. Cílem obou pohledů je totiž zůstat sobě navzájem na dohled. A někde mezi tím "se tvoří" obrazy.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7290-584-3
Number of pages
137
Publisher name
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—