All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Emergence of popular culture in the Czech lands in the turn of the 20th century

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F13%3A10190478" target="_blank" >RIV/00216208:11210/13:10190478 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Počátky populární kultury v českých zemích na přelomu 19. a 20. století

  • Original language description

    Článek je věnován situaci přelomu 19. a 20. století, kdy se v českých zemích začala rozvíjet populární kultura. Probíhající rychlá industrializace a s ní spojená urbanizace vyvolala mohutné přesuny venkovanů do měst, díky čemuž došlo k rozkladu jejich původních kulturních zvyklostí. Masa obyčejných lidí si proto začala hledat nové způsoby zábavy a vytvářet nové kulturní vzorce odpovídající jejich novému způsobu života. Stmelujícím elementem nových městských vrstev se tak stala masově šířená populární kultura. Ve svém příspěvku předkládám hypotézu, že se populární kultura ve své masové formě objevila u nás na přelomu 19. a 20. století, kdy se díky výše zmíněným socio-ekonomickým fenoménům zformovala masa neelitních městských obyvatel, pro kterou vznikající kulturní průmysl začal nabízet či vytvářet vhodné produkty. Tento rozvoj je demonstrován na příkladech šestákového tisku a dechové hudby. Zmíněny jsou i sešitové romány, šantány a další dobové fenomény rodící se masové populární kultu

  • Czech name

    Počátky populární kultury v českých zemích na přelomu 19. a 20. století

  • Czech description

    Článek je věnován situaci přelomu 19. a 20. století, kdy se v českých zemích začala rozvíjet populární kultura. Probíhající rychlá industrializace a s ní spojená urbanizace vyvolala mohutné přesuny venkovanů do měst, díky čemuž došlo k rozkladu jejich původních kulturních zvyklostí. Masa obyčejných lidí si proto začala hledat nové způsoby zábavy a vytvářet nové kulturní vzorce odpovídající jejich novému způsobu života. Stmelujícím elementem nových městských vrstev se tak stala masově šířená populární kultura. Ve svém příspěvku předkládám hypotézu, že se populární kultura ve své masové formě objevila u nás na přelomu 19. a 20. století, kdy se díky výše zmíněným socio-ekonomickým fenoménům zformovala masa neelitních městských obyvatel, pro kterou vznikající kulturní průmysl začal nabízet či vytvářet vhodné produkty. Tento rozvoj je demonstrován na příkladech šestákového tisku a dechové hudby. Zmíněny jsou i sešitové romány, šantány a další dobové fenomény rodící se masové populární kultu

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AJ - Literature, mass media, audio-visual activities

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2013

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Populární kultura v českém prostoru.

  • ISBN

    978-80-246-2192-0

  • Number of pages of the result

    17

  • Pages from-to

    88-104

  • Number of pages of the book

    328

  • Publisher name

    Univerzita Karlova v Praze

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter