All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

An Uncertain Dominance. An Uncertain Dominance.The Position of Writers in Czech Cinema of the Second Half of the 1940s

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10287447" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10287447 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Nejistá převaha. Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let

  • Original language description

    Článek vychází z kritiky pojmu literarizace, který je ve filmové historii užíván jen okrajově. Prostřednictvím rozboru a srovnání dvou nezávislých výkladů literarizace, které jsou koncipovány jednak z literárně historické a jednak z filmově historické perspektivy, hledá obsah pojmu funkční pro českou filmovou dramaturgii po zavedení státního monopolu. Literarizaci chápeme především jako ideologickou převahu slovesnosti v rámci kinematografie, tedy neslovesného oboru, která souvisí se soudobou zvýšenou státní direktivou i s historicky vysokou prestiží slovesného umění. Z této obecnější roviny se přesouvá pozornost k dílčím ideologicko politickým projevům literarizační tendence. Jedná se o působení literárních umělců ve vysoké nomanklatuře a v dramaturgickém dozoru kinematografie. Z tiskových ohlasů a archivních dokumentů se snažíme postihnout recepci činitelů a institucí, s nimiž je působnost literátů svázána. Mezioborové téma "spisovatel u filmu" nabízí specifickou výpověď o státní kul

  • Czech name

    Nejistá převaha. Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let

  • Czech description

    Článek vychází z kritiky pojmu literarizace, který je ve filmové historii užíván jen okrajově. Prostřednictvím rozboru a srovnání dvou nezávislých výkladů literarizace, které jsou koncipovány jednak z literárně historické a jednak z filmově historické perspektivy, hledá obsah pojmu funkční pro českou filmovou dramaturgii po zavedení státního monopolu. Literarizaci chápeme především jako ideologickou převahu slovesnosti v rámci kinematografie, tedy neslovesného oboru, která souvisí se soudobou zvýšenou státní direktivou i s historicky vysokou prestiží slovesného umění. Z této obecnější roviny se přesouvá pozornost k dílčím ideologicko politickým projevům literarizační tendence. Jedná se o působení literárních umělců ve vysoké nomanklatuře a v dramaturgickém dozoru kinematografie. Z tiskových ohlasů a archivních dokumentů se snažíme postihnout recepci činitelů a institucí, s nimiž je působnost literátů svázána. Mezioborové téma "spisovatel u filmu" nabízí specifickou výpověď o státní kul

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AB - History

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    26

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    57-74

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database