"And a Face Appeared on the Wallpaper": Broken Rococo Frame and Its Visual-Textual Outcome
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10319999" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10319999 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
"Na tapetách se objevila tvář": prasklý rám rokoka a jeho vizuálně-textuální vyústění
Original language description
Studie se zabývá obrazcem, který tvoří součást našeho žitého prostoru a současně oblíbený motiv literatury, filmu a výtvarného umění, a sice ornamentální vzor, tak jak se projevuje na tapetách různých fikčních interiérů. Na základě některých moderních teorií ornamentu (Karsten Harries, Frank Ankersmit, Jacques Derrida), demonstrujících průnik rokokového ornamentu z okraje do centra kompozice, rozpuštění hranice mezi reprezentací a ornamentalizací či smísení zobrazeného prostoru s prostorem mimo prasklýrám, ale především prostřednictvím příkladů několika moderních prozaických textů Andreje Bělého, Bruna Schulze, Vladimira Nabokova se pokusím ukázat imaginární, či dokonce fantasmatický rozměr těchto povrchů jako formu přežívání rokokového afektivního vzorce a jeho tvořivě subverzivní potenciál. V souvislosti s fyziognomií těchto obrazců, které výrazným způsobem formují náš fyzický i psychický prostor, bude rovněž zkoumána dialektika tvaru a beztvarosti, kterou na stěnách rozehrává pohyb
Czech name
"Na tapetách se objevila tvář": prasklý rám rokoka a jeho vizuálně-textuální vyústění
Czech description
Studie se zabývá obrazcem, který tvoří součást našeho žitého prostoru a současně oblíbený motiv literatury, filmu a výtvarného umění, a sice ornamentální vzor, tak jak se projevuje na tapetách různých fikčních interiérů. Na základě některých moderních teorií ornamentu (Karsten Harries, Frank Ankersmit, Jacques Derrida), demonstrujících průnik rokokového ornamentu z okraje do centra kompozice, rozpuštění hranice mezi reprezentací a ornamentalizací či smísení zobrazeného prostoru s prostorem mimo prasklýrám, ale především prostřednictvím příkladů několika moderních prozaických textů Andreje Bělého, Bruna Schulze, Vladimira Nabokova se pokusím ukázat imaginární, či dokonce fantasmatický rozměr těchto povrchů jako formu přežívání rokokového afektivního vzorce a jeho tvořivě subverzivní potenciál. V souvislosti s fyziognomií těchto obrazců, které výrazným způsobem formují náš fyzický i psychický prostor, bude rovněž zkoumána dialektika tvaru a beztvarosti, kterou na stěnách rozehrává pohyb
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GP13-23756P" target="_blank" >GP13-23756P: Formless Writing: Visuality as an Impulse for Literary Criticism</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Volume of the periodical
54
Issue of the periodical within the volume
1 - mimořádné číslo
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
175-186
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—