The Education of Humanity in History : Towards a Broader Concept of Education in German Classical Philosophy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10319800" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10319800 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vzdělávání lidstva v dějinách : K širšímu pojmu vzdělání v německé klasické filosofii
Original language description
Autor ve své stati rozvíjí tezi, že pojem vzdělání nebo vzdělávání (Bildung) je v německém idealismu chápán dvěma způsoby: jako kultivace jedince a jako kolektivní výchova lidstva v dějinách. Zakladatelem této dvojí koncepce je J. G. Herder; Kant poté rozvinul ideu kolektivní výchovy lidstva v dějinách jako postupné zdokonalování lidských bytostí, tj. jako vývoj kultury. Z Kantova pojetí vychází Schiller, který kritizoval společnost za nepřipravenost k revoluci. Nejvlastnějším autorem konceptu vzdělávání lidstva je však až Hegel, který sleduje dějiny jako vývoj vědomí svobody. Podle Hegela je to německá filosofie morality a povinnosti (Kant), která vychovává člověka k tomu, aby si byl vědom své autonomie a zároveň respektoval společenskou dělbu práce idělbu společenských mocí, které jsou výrazem obecné vůle.
Czech name
Vzdělávání lidstva v dějinách : K širšímu pojmu vzdělání v německé klasické filosofii
Czech description
Autor ve své stati rozvíjí tezi, že pojem vzdělání nebo vzdělávání (Bildung) je v německém idealismu chápán dvěma způsoby: jako kultivace jedince a jako kolektivní výchova lidstva v dějinách. Zakladatelem této dvojí koncepce je J. G. Herder; Kant poté rozvinul ideu kolektivní výchovy lidstva v dějinách jako postupné zdokonalování lidských bytostí, tj. jako vývoj kultury. Z Kantova pojetí vychází Schiller, který kritizoval společnost za nepřipravenost k revoluci. Nejvlastnějším autorem konceptu vzdělávání lidstva je však až Hegel, který sleduje dějiny jako vývoj vědomí svobody. Podle Hegela je to německá filosofie morality a povinnosti (Kant), která vychovává člověka k tomu, aby si byl vědom své autonomie a zároveň respektoval společenskou dělbu práce idělbu společenských mocí, které jsou výrazem obecné vůle.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů