Dewey's epistemology and pedagogy problem
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10321161" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10321161 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Deweyho epistemologie a pedagogika problému
Original language description
Tématem studie je Deweyho pojetí problému, jež tvoří jednak důležitý příspěvek do problematiky epistemologické, jednak významný pedagogický princip moderní výchovné teorie a didaktiky. Problém a problematizace jsou samotným Deweyem analyzovány v několikarovinách. Za prvé v rovině epistemologické, na níž se Dewey věnuje zejména otázce vztahu rozumu a zkušenosti, chtěje překonat tradiční dualismus racionalismu a empirismu. K tomu se druží otázka po podstatě myšlení a program transformace logiky jako teorie správného usuzování v logiku jako experimentální disciplínu. Dále je problém tématizován v rovině psychologické, na které se ukazuje jako hybná síla vůle k poznání a ""motor"" duševního vývoje. Třetí rovinou je rovina pedagogická, v níž běží o koncepci problematizace jako východiska pro výchovně vzdělávací praxi s důrazem na výhody projektové metody. Cílem příspěvku je ukázat Deweyho jako zakladatelskou osobnost problematologie a jako myslitele usilujícího překonat tradiční filosofick
Czech name
Deweyho epistemologie a pedagogika problému
Czech description
Tématem studie je Deweyho pojetí problému, jež tvoří jednak důležitý příspěvek do problematiky epistemologické, jednak významný pedagogický princip moderní výchovné teorie a didaktiky. Problém a problematizace jsou samotným Deweyem analyzovány v několikarovinách. Za prvé v rovině epistemologické, na níž se Dewey věnuje zejména otázce vztahu rozumu a zkušenosti, chtěje překonat tradiční dualismus racionalismu a empirismu. K tomu se druží otázka po podstatě myšlení a program transformace logiky jako teorie správného usuzování v logiku jako experimentální disciplínu. Dále je problém tématizován v rovině psychologické, na které se ukazuje jako hybná síla vůle k poznání a ""motor"" duševního vývoje. Třetí rovinou je rovina pedagogická, v níž běží o koncepci problematizace jako východiska pro výchovně vzdělávací praxi s důrazem na výhody projektové metody. Cílem příspěvku je ukázat Deweyho jako zakladatelskou osobnost problematologie a jako myslitele usilujícího překonat tradiční filosofick
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Meziválečná školská reforma v Československu
ISBN
978-80-200-2496-1
Number of pages of the result
24
Pages from-to
112-135
Number of pages of the book
326
Publisher name
Academia a NPMaK J. A. Komenského
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—