Without commitment there is no satisfaction : Effect of preferences, decision field and level of commitment on simple consumer decisions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10325821" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10325821 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Bez závazku není spokojenost : Efekt preferencí, rozhodovacího pole a míry závazku na jednoduchá spotřební rozhodnutí
Original language description
Výzkum si klade za cíl ověřit vliv rozhodovacího pole na volbu a výslednou spokojenost s volbou. 215 účastníků vybíralo z několika pochutin a hodnotilo složitost rozhodování, spokojenost a výsledný prožitek. Výsledky ukázaly, že minimalizace závazku sice nemá negativní efekt na subjektivní spokojenost s výběrem, ale zato má signifikantně negativní efekt na výsledný prožitek (p<0,05). Otevírají se tak další výzkumné otázky, které jsou hodny širšího zkoumání. Nepodařilo se prokázat, že přítomnost neekvivalentní možnosti v rozhodovacím poli přesouvá preference na jednu z ekvivalentních možností, jak naznačoval předchozí výzkum (Ariely, 2009). Zdá se, že pokud je neekvivalentní možnost dostatečně žádoucí, může být tento efekt minimalizován, ačkoliv tím rozhodovací proces významně komplikuje (p<0,05). Také se nepodařilo potvrdit efekt vyšší žádoucnosti možnosti zdarma (Ariely, 2009). Pro další výzkum by bylo zajímavé sledovat bod zlomu mezi vlivem ceny a původní žádoucnosti možností.
Czech name
Bez závazku není spokojenost : Efekt preferencí, rozhodovacího pole a míry závazku na jednoduchá spotřební rozhodnutí
Czech description
Výzkum si klade za cíl ověřit vliv rozhodovacího pole na volbu a výslednou spokojenost s volbou. 215 účastníků vybíralo z několika pochutin a hodnotilo složitost rozhodování, spokojenost a výsledný prožitek. Výsledky ukázaly, že minimalizace závazku sice nemá negativní efekt na subjektivní spokojenost s výběrem, ale zato má signifikantně negativní efekt na výsledný prožitek (p<0,05). Otevírají se tak další výzkumné otázky, které jsou hodny širšího zkoumání. Nepodařilo se prokázat, že přítomnost neekvivalentní možnosti v rozhodovacím poli přesouvá preference na jednu z ekvivalentních možností, jak naznačoval předchozí výzkum (Ariely, 2009). Zdá se, že pokud je neekvivalentní možnost dostatečně žádoucí, může být tento efekt minimalizován, ačkoliv tím rozhodovací proces významně komplikuje (p<0,05). Také se nepodařilo potvrdit efekt vyšší žádoucnosti možnosti zdarma (Ariely, 2009). Pro další výzkum by bylo zajímavé sledovat bod zlomu mezi vlivem ceny a původní žádoucnosti možností.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Psychologie pro praxi
ISSN
1803-8670
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2016
Issue of the periodical within the volume
3-4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
35-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—