On Didactic Grammar
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10330074" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10330074 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
O didaktické gramatice
Original language description
Pojem gramatika může být chápán jako soubor objektivně existujících pravidel mluvnického systému jazyka, jako internalizovaná/interní znalost těchto pravidel mluvčím nebo jako lingvistický (event. lingvodidaktický) popis těchto pravidel. Znalost mluvnického systému cílového jazyka umožňuje a urychluje proces učení se danému jazyku. Pojem gramatika se vyvíjel, zaměřoval se na určité charakteristiky mluvnického systému. Rozlišujeme proto přístup synchronní a diachronní, deskriptivní a preskriptivní, srovnávací apod. Specifickými rysy se vyznačuje didaktická gramatika (prezentaci látky redukuje, zjednodušuje). Zaměřuje se na otázku výkladu mluvnice, na výběr a řazení gramatických kategorií, na jejich procvičení i testování. Doposud převládal postup sémazilogický, tedy od formy k významu. Značné přednosti má postup onomaziologický, tedy od významu, funkce k její formální realizaci.
Czech name
O didaktické gramatice
Czech description
Pojem gramatika může být chápán jako soubor objektivně existujících pravidel mluvnického systému jazyka, jako internalizovaná/interní znalost těchto pravidel mluvčím nebo jako lingvistický (event. lingvodidaktický) popis těchto pravidel. Znalost mluvnického systému cílového jazyka umožňuje a urychluje proces učení se danému jazyku. Pojem gramatika se vyvíjel, zaměřoval se na určité charakteristiky mluvnického systému. Rozlišujeme proto přístup synchronní a diachronní, deskriptivní a preskriptivní, srovnávací apod. Specifickými rysy se vyznačuje didaktická gramatika (prezentaci látky redukuje, zjednodušuje). Zaměřuje se na otázku výkladu mluvnice, na výběr a řazení gramatických kategorií, na jejich procvičení i testování. Doposud převládal postup sémazilogický, tedy od formy k významu. Značné přednosti má postup onomaziologický, tedy od významu, funkce k její formální realizaci.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AI - Linguistics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Slovenčina (nielen) ako cudzí jazyk v súvislostiach II
ISBN
978-80-223-4149-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
12
Pages from-to
26-37
Publisher name
Univerzita Komenského v Bratislavě
Place of publication
Bratislava
Event location
Bratislava
Event date
Feb 11, 2016
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—