The role of Common Czech in teaching Czech as a second language
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10452727" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10452727 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xuEf8bBl6v" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xuEf8bBl6v</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Postavení obecné češtiny ve výuce češtiny pro cizince
Original language description
Článek se zabývá jednou z doposud neprozkoumaných problematik - jak silné je postavení obecné češtiny z pohledu výuky češtiny pro cizince. V textu představujeme jeden z možných pohledů na současnou problematiku konkurence spisovnosti a nespisovnosti v oboru čeština pro cizince. V textu se zaměřujeme na dvě základní oblasti. Upozorňujeme na diskutovanou oblast běžné mluvy (v níž je stále dominantnější obecná čeština), dále na otázku, do jaké míry je vhodné obeznámit (z našeho pohledu) jinojazyčné mluvčí učící se češtině s nespisovnými varietami našeho národního jazyka. Ve stati tak reagujeme na skutečnost, že vnitřní diferenciovanost našeho národního jazyka ovlivňuje základní principy prezentace češtiny jinojazyčným mluvčím. Naším hlavním cílem je proto vyjádřit se k vhodnosti aplikace nespisovnosti při výuce češtiny pro cizince, upozornit na vybrané učební materiály po stránce užívání nespisovných jazykových prostředků a na základě fundované argumentace formulovat určitá metodická doporučení jak pro užití nespisovných jevů ve výuce, tak pro jejich příp. zařazení do učebních materiálů. Uvedené aspekty mají nejen významný dopad na praktickou výuku, ale tvoří také jádro jednoho z aktuálních problémů češtiny pro cizince i češtiny jako cizího jazyka, proto se k nim v tomto textu vyjadřujeme a zaujímáme k nim stanovisko.
Czech name
Postavení obecné češtiny ve výuce češtiny pro cizince
Czech description
Článek se zabývá jednou z doposud neprozkoumaných problematik - jak silné je postavení obecné češtiny z pohledu výuky češtiny pro cizince. V textu představujeme jeden z možných pohledů na současnou problematiku konkurence spisovnosti a nespisovnosti v oboru čeština pro cizince. V textu se zaměřujeme na dvě základní oblasti. Upozorňujeme na diskutovanou oblast běžné mluvy (v níž je stále dominantnější obecná čeština), dále na otázku, do jaké míry je vhodné obeznámit (z našeho pohledu) jinojazyčné mluvčí učící se češtině s nespisovnými varietami našeho národního jazyka. Ve stati tak reagujeme na skutečnost, že vnitřní diferenciovanost našeho národního jazyka ovlivňuje základní principy prezentace češtiny jinojazyčným mluvčím. Naším hlavním cílem je proto vyjádřit se k vhodnosti aplikace nespisovnosti při výuce češtiny pro cizince, upozornit na vybrané učební materiály po stránce užívání nespisovných jazykových prostředků a na základě fundované argumentace formulovat určitá metodická doporučení jak pro užití nespisovných jevů ve výuce, tak pro jejich příp. zařazení do učebních materiálů. Uvedené aspekty mají nejen významný dopad na praktickou výuku, ale tvoří také jádro jednoho z aktuálních problémů češtiny pro cizince i češtiny jako cizího jazyka, proto se k nim v tomto textu vyjadřujeme a zaujímáme k nim stanovisko.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics
ISSN
1804-3240
e-ISSN
2336-6702
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
72-85
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—