A Contribution to the Critical Analysis of "Reálie"
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10333837" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10333837 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Příspěvek ke kritické analýze reálií
Original language description
Příspěvek kriticky zkoumá pojem reálie používaný v kontextu výuky cizího jazyka. V první části jsou shrnuty poznatky získané z odborné literatury a je uvedeno zhodnocení, jak jsou reálie pojaty ve vybraných učebnicích. Článek se kriticky staví ke strukturalistickému přístupu k pojetí reálií, který dominuje v teoretické literatuře věnované této problematice. Na základě provedené analýzy nabízí nový pohled na koncept reálií, který přesouvá pozornost ze strukturalistického pojetí tohoto fenoménu na pragmatické. V rámci tohoto přístupu je navržena nová klasifikace reálií, která bere v úvahu pragmatické a společensko-praktické aspekty, jež hrají významnou roli v komunikaci a ve výuce cizího jazyka. Jsou rozlišovány dva typy reálií, a to vysoké a nízké, jež plní funkci identifikační a praktickou. Navržená klasifikace reflektuje zájmy účastníků vyučovacího procesu, tj. žáků-cizinců a učitelů češtiny jako představitelů hostitelské společnosti.
Czech name
Příspěvek ke kritické analýze reálií
Czech description
Příspěvek kriticky zkoumá pojem reálie používaný v kontextu výuky cizího jazyka. V první části jsou shrnuty poznatky získané z odborné literatury a je uvedeno zhodnocení, jak jsou reálie pojaty ve vybraných učebnicích. Článek se kriticky staví ke strukturalistickému přístupu k pojetí reálií, který dominuje v teoretické literatuře věnované této problematice. Na základě provedené analýzy nabízí nový pohled na koncept reálií, který přesouvá pozornost ze strukturalistického pojetí tohoto fenoménu na pragmatické. V rámci tohoto přístupu je navržena nová klasifikace reálií, která bere v úvahu pragmatické a společensko-praktické aspekty, jež hrají významnou roli v komunikaci a ve výuce cizího jazyka. Jsou rozlišovány dva typy reálií, a to vysoké a nízké, jež plní funkci identifikační a praktickou. Navržená klasifikace reflektuje zájmy účastníků vyučovacího procesu, tj. žáků-cizinců a učitelů češtiny jako představitelů hostitelské společnosti.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG16P02B018" target="_blank" >DG16P02B018: Alphabet of Czech Culture</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics
ISSN
1804-3240
e-ISSN
—
Volume of the periodical
neuveden
Issue of the periodical within the volume
vydáno 12/2017
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
34-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—