Poetry and the Cosmos: A Study of Poetry and Poetics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10367551" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10367551 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Poezie a kosmos: Studie o poezii a poetice
Original language description
Kapitoly knihy volně spojuje zájem o vztah mezi řečí poezie a světem. Slovo kosmos v názvu odkazuje k představě uspořádaného světa, který báseň předpokládá, zviditelňuje nebo utváří. První kapitola uvádí některé možnosti, jak tento vztah mezi řečí a světem chápat a podává rozlišení několika typů básnické řeči vycházející z lacanovské trojice symbolické, imaginární, reálné. Kosmos je podstatným předpokladem poetiky Gastona Bachelarda, jíž je věnována druhá kapitola. Neméně důležitým rysem Bachelardova myšlení je oddělení poetiky a vědy. To mu na jedné straně dovoluje právě v poetice pracovat s obrazem kosmu, na druhé straně je tento obraz odkázán do oblasti poezie, zatímco věda v Bachelardově pojetí již není schopna představit ucelený obraz světa. Třetí kapitola pojednává o obrazech v básnickém díle Konstantina Biebla, které jsou spojeny s místy a s pohybem mezi místy. Čtvrtá se zabývá texty Rogera Cailloise, které představují svébytnou básnickou meditaci nad kameny. Obě kapitoly se vztahují k bachelardovskému předpokladu kosmu a v některých ohledech rozvíjejí druhou kapitolu. V kapitole věnované Paulu Celanovi a Jiřímu Kolářovi se snažím ukázat rozpad takové představy kosmu v poezii po druhé světové válce. Podobný pohled je v moderní poezii samozřejmě starší, přinejmenším by bylo třeba zmínit Eliotovou skladbu The Waste Land (1922) nebo Yeatsovu báseň The Second Coming (1919), po druhé světové válce již ale nejde o jednotlivé básně tato tendence v poezii ne-li převažuje, pak alespoň tvoří jeden podstatný a silný proud. V kapitole o Sešitech Josefíny Rykrové (1981) se zabývám touto poslední básnickou sbírkou Milady Součkové a jejím pokusem o konstrukci soukromého kosmu založeného na kultuře a paměti, a to v podmínkách exilu v období studené války. Nostalgickou a zároveň konstruktivní imaginaci Milady Součkové chápu jako kontrapunkt poválečné poezie. V poslední kapitole se zabývám básněmi, které tematizují básníka jako toho, kdo je schopen promlouvat v básni, tedy dát básnické řeči její účinnost a působivost. Dlouhou a komplexní historii této "expresivní figury" tu jen načrtávám, a především se soustředím na její rozpad v poválečném období. Tato kapitola rozvíjí některé motivy z předchozích částí a navazuje především na kapitolu o Celanovi a Kolářovi. Na závěr jako dodatek připojuji dvě kratší studie věnované dílčím motivům, zmíněným v hlavní části knihy.
Czech name
Poezie a kosmos: Studie o poezii a poetice
Czech description
Kapitoly knihy volně spojuje zájem o vztah mezi řečí poezie a světem. Slovo kosmos v názvu odkazuje k představě uspořádaného světa, který báseň předpokládá, zviditelňuje nebo utváří. První kapitola uvádí některé možnosti, jak tento vztah mezi řečí a světem chápat a podává rozlišení několika typů básnické řeči vycházející z lacanovské trojice symbolické, imaginární, reálné. Kosmos je podstatným předpokladem poetiky Gastona Bachelarda, jíž je věnována druhá kapitola. Neméně důležitým rysem Bachelardova myšlení je oddělení poetiky a vědy. To mu na jedné straně dovoluje právě v poetice pracovat s obrazem kosmu, na druhé straně je tento obraz odkázán do oblasti poezie, zatímco věda v Bachelardově pojetí již není schopna představit ucelený obraz světa. Třetí kapitola pojednává o obrazech v básnickém díle Konstantina Biebla, které jsou spojeny s místy a s pohybem mezi místy. Čtvrtá se zabývá texty Rogera Cailloise, které představují svébytnou básnickou meditaci nad kameny. Obě kapitoly se vztahují k bachelardovskému předpokladu kosmu a v některých ohledech rozvíjejí druhou kapitolu. V kapitole věnované Paulu Celanovi a Jiřímu Kolářovi se snažím ukázat rozpad takové představy kosmu v poezii po druhé světové válce. Podobný pohled je v moderní poezii samozřejmě starší, přinejmenším by bylo třeba zmínit Eliotovou skladbu The Waste Land (1922) nebo Yeatsovu báseň The Second Coming (1919), po druhé světové válce již ale nejde o jednotlivé básně tato tendence v poezii ne-li převažuje, pak alespoň tvoří jeden podstatný a silný proud. V kapitole o Sešitech Josefíny Rykrové (1981) se zabývám touto poslední básnickou sbírkou Milady Součkové a jejím pokusem o konstrukci soukromého kosmu založeného na kultuře a paměti, a to v podmínkách exilu v období studené války. Nostalgickou a zároveň konstruktivní imaginaci Milady Součkové chápu jako kontrapunkt poválečné poezie. V poslední kapitole se zabývám básněmi, které tematizují básníka jako toho, kdo je schopen promlouvat v básni, tedy dát básnické řeči její účinnost a působivost. Dlouhou a komplexní historii této "expresivní figury" tu jen načrtávám, a především se soustředím na její rozpad v poválečném období. Tato kapitola rozvíjí některé motivy z předchozích částí a navazuje především na kapitolu o Celanovi a Kolářovi. Na závěr jako dodatek připojuji dvě kratší studie věnované dílčím motivům, zmíněným v hlavní části knihy.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60205 - Literary theory
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA405%2F08%2F0379" target="_blank" >GA405/08/0379: Phenomenology in the Literature, Art and Psychology</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7530-097-3
Number of pages
180
Publisher name
Malvern
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—