All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Ulrich Creutz Myth : Visual Culture in Kadaň in the Times of Jan Hasištejnský of Lobkowicz (1469-1517)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10370830" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10370830 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mýtus Ulrich Creutz : Vizuální kultura v Kadani za Jana Hasištejnského z Lobkowicz (1469-1517)

  • Original language description

    Výstava s názvem Mýtus Ulrich Creutz představuje jeden z vrcholů vizuální kultury severozápadních Čech v závěru středověku. Sochař Ulrich Creutz je autorem výjimečného náhrobku královského diplomata a zástavního pána města Kadaně Jana Hasištejnského z Lobkowicz (+ 1517), umístěného v kostele Čtrnácti svatých pomocníků v klášteře františkánů-observantů v Kadani. Vytvořil také monumentální desku s rytířem ve zbroji, představující snad Janova syna Jaroslava II. (+ 1529), který se spolu s otcem podílel na konceptu tamního pohřebiště lobkowiczkého rodu. Historik umění Josef Opitz zjistil v Kadani a okolí nezvykle rozsáhlou a zajímavou skupinu asi třiceti dřevořezeb z let 1516-1530, které na základě tvarového srovnání připsal Creutzovi. Tato představa byla zpochybněna novými výzkumy, které prokazují, že Creutz z Kadaně záhy odešel. Kadaňské řezbářské dílny, v nichž působili Creutzovi dřívější spolupracovníci, zhotovovaly i po jeho odchodu do Saska oltářní nástavce a zejména monumentální expresivní sochy ukřižovaného Krista. Veristické zobrazení lidského těla v posledním výdechu, s naturalistickou polychromií, &quot;pravými&quot; vlasy a trnovou korunou, umožňovalo vnímateli pocítit bezprostřední přítomnost Krista, který mu svou smrtí přináší spásu. Vysoký počet dochovaných krucifixů, spolu s krajně neobvyklým zasazením relikvií do hrudi některých z nich, naznačuje souvislost se zvláštním typem zbožnosti. Podporoval ho nejspíše právě Jan Hasištejnský, jehož roku 1493 silně zasáhla návštěva míst ve Svaté zemi, kde se odehrály všechny události závěru Ježíšova života. Výstava kromě vlastního díla Ulricha Creutze (prezentované formou konceptuálního videa) a řezbářských prací s ním dříve spojovaných ukazuje také další artefakty původně určené pro kadaňský klášter. Jeho podoba a vybavení měly asociovat jeruzalémská svatá místa. Iniciátorem této myšlenky byl Jan Hasištejnský z Lobkowicz, jehož pětisetleté výročí úmrtí si v letošním roce připomínáme.

  • Czech name

    Mýtus Ulrich Creutz : Vizuální kultura v Kadani za Jana Hasištejnského z Lobkowicz (1469-1517)

  • Czech description

    Výstava s názvem Mýtus Ulrich Creutz představuje jeden z vrcholů vizuální kultury severozápadních Čech v závěru středověku. Sochař Ulrich Creutz je autorem výjimečného náhrobku královského diplomata a zástavního pána města Kadaně Jana Hasištejnského z Lobkowicz (+ 1517), umístěného v kostele Čtrnácti svatých pomocníků v klášteře františkánů-observantů v Kadani. Vytvořil také monumentální desku s rytířem ve zbroji, představující snad Janova syna Jaroslava II. (+ 1529), který se spolu s otcem podílel na konceptu tamního pohřebiště lobkowiczkého rodu. Historik umění Josef Opitz zjistil v Kadani a okolí nezvykle rozsáhlou a zajímavou skupinu asi třiceti dřevořezeb z let 1516-1530, které na základě tvarového srovnání připsal Creutzovi. Tato představa byla zpochybněna novými výzkumy, které prokazují, že Creutz z Kadaně záhy odešel. Kadaňské řezbářské dílny, v nichž působili Creutzovi dřívější spolupracovníci, zhotovovaly i po jeho odchodu do Saska oltářní nástavce a zejména monumentální expresivní sochy ukřižovaného Krista. Veristické zobrazení lidského těla v posledním výdechu, s naturalistickou polychromií, &quot;pravými&quot; vlasy a trnovou korunou, umožňovalo vnímateli pocítit bezprostřední přítomnost Krista, který mu svou smrtí přináší spásu. Vysoký počet dochovaných krucifixů, spolu s krajně neobvyklým zasazením relikvií do hrudi některých z nich, naznačuje souvislost se zvláštním typem zbožnosti. Podporoval ho nejspíše právě Jan Hasištejnský, jehož roku 1493 silně zasáhla návštěva míst ve Svaté zemi, kde se odehrály všechny události závěru Ježíšova života. Výstava kromě vlastního díla Ulricha Creutze (prezentované formou konceptuálního videa) a řezbářských prací s ním dříve spojovaných ukazuje také další artefakty původně určené pro kadaňský klášter. Jeho podoba a vybavení měly asociovat jeruzalémská svatá místa. Iniciátorem této myšlenky byl Jan Hasištejnský z Lobkowicz, jehož pětisetleté výročí úmrtí si v letošním roce připomínáme.

Classification

  • Type

    E<sub>krit</sub> - Exhibition with a critical catalog

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Event location

    Litoměřice

  • Event country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Event starting date

  • Event ending date

  • Total number of attendees

    2000

  • Foreign attendee count

    300

  • Type of event by attendee nationality

    CST - Celostátní akce