Why Are Reflective Theories of Self-Consciousness Unconvincing? Some Remarks on Self-Consciousness and the Concept of the Self
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10373190" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10373190 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Proč jsou reflexivní teorie sebevědomí problematické? Několik poznámek k otázce sebevědomí a pojmu Já
Original language description
Cílem předkládané kapitoly je představit reflexivní a prereflexivní teorie sebevědomí a předložit argumenty proti první z nich. V první části textu jsou nastíněny základní rysy obou teorií a je představen pojem mojskosti, pomocí něhož je označen jedinečný a invariantní přístup sebevědomého subjektu k jeho vlastním prožitkům z perspektivy první osoby. Studie se dále snaží prokázat, že invariantní způsob danosti či spíše manifestace prožitků v perspektivě první osoby může sloužit jako základ pro vysvětlení synchronní i diachronní jednoty našeho vědomého života. Je rovněž ukázáno, jak mohou zastánci reflexivní teorie sebevědomí úspěšně čelit standardní námitce, že jejich teorie vede k nekonečnému regresu. Ve druhé části kapitoly představuji odlišné argumenty proti reflexivním teoriím sebevědomí a pokouším se rekonstruovat argument z nekonečného regresu novým způsobem ve světle mojskosti prožitků. Celkově vzato se studie snaží ukázat, že problémy spjaté s reflexivními teoriemi sebevědomí by nás měly dovést k závěru, že snaha redukovat sebevědomí na vztahy mezi numericky odlišnými mentálními stavy je problematická a že prereflexivní teorie sebevědomí jsou přesvědčivější.
Czech name
Proč jsou reflexivní teorie sebevědomí problematické? Několik poznámek k otázce sebevědomí a pojmu Já
Czech description
Cílem předkládané kapitoly je představit reflexivní a prereflexivní teorie sebevědomí a předložit argumenty proti první z nich. V první části textu jsou nastíněny základní rysy obou teorií a je představen pojem mojskosti, pomocí něhož je označen jedinečný a invariantní přístup sebevědomého subjektu k jeho vlastním prožitkům z perspektivy první osoby. Studie se dále snaží prokázat, že invariantní způsob danosti či spíše manifestace prožitků v perspektivě první osoby může sloužit jako základ pro vysvětlení synchronní i diachronní jednoty našeho vědomého života. Je rovněž ukázáno, jak mohou zastánci reflexivní teorie sebevědomí úspěšně čelit standardní námitce, že jejich teorie vede k nekonečnému regresu. Ve druhé části kapitoly představuji odlišné argumenty proti reflexivním teoriím sebevědomí a pokouším se rekonstruovat argument z nekonečného regresu novým způsobem ve světle mojskosti prožitků. Celkově vzato se studie snaží ukázat, že problémy spjaté s reflexivními teoriemi sebevědomí by nás měly dovést k závěru, že snaha redukovat sebevědomí na vztahy mezi numericky odlišnými mentálními stavy je problematická a že prereflexivní teorie sebevědomí jsou přesvědčivější.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-11880S" target="_blank" >GA16-11880S: Mind, Nature and Society in Classical German Philosophy</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Pojem vědomí: Jeho jednota a rozmanitost
ISBN
978-80-246-3747-1
Number of pages of the result
22
Pages from-to
77-98
Number of pages of the book
146
Publisher name
Nakladatelství Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—